9 SEO optimalisatie tips voor betere vindbaarheid

Vallen jouw website resultaten tegen? Maak gebruik van deze tips!

Gemiddelde leestijd: 17 minuten
seo optimaliseren

In de online marketing wereld verandert er net als in de echte wereld veel en in hoog tempo. Met betrekking tot Search Engine Optimization (SEO) is dit niet anders. Heb je een affiliatie website dan is een van je doelen om jouw website gebruiker een zoek goed mogelijk zoekresultaat te presenteren. Maar terwijl jij leert, leert Google met je mee. Daarom wil ik in dit artikel ingaan op 9 SEO optimalisatie tips voor betere vindbaarheid.

Waarom wil je deze tips lezen en weten? Omdat je tegenwoordig geen concurrentie meer bent met alleen een goedkope hosting en een ondoordacht blogartikel. Je moet er moeite voor doen om vindbaar te worden, te zijn en te blijven. Dit begint bij jou en je website. Doe je het goed? Dan doet Google het werk verder. Maar je moet blijven optimaliseren.

Inhoudsopgave

1. Begin bij het begin

Nog voordat je je verdiept in alle tips en trends, zorg eerst dat je zelf de basis van je website op orde hebt. Je wilt namelijk dat Google herkent wat jij uitspreekt met je website. Begin dus bij de homepagina en kijk welke kopjes je nog meer wilt hebben. Zoals een blog, een over jouw deel, een actiebutton of wellicht jouw bibliotheek. Wat wil jij dat een bezoeker doet op jouw website. Kijk daarom ook rond naar websites waar jij direct begrijpt wat er van je gevraagd wordt (als jij de klant of bezoeker zou zijn).

Een voorbeeld is Administratiekantoor Diane de Rijk. Wat is hier goed aan?

  • De ''wie'' is direct duidelijk: ZZP'ers
  • Wat ze doen: administratie voor zzp'ers
  • Aan goede call to action: Offerte aanvragen
  • Duidelijk waar je moet klikken navigatie of CTA button
  • Wat ze uniek maakt (claim): Hét administratiekantoor voor e ZZP'er

Loop deze mini checklist eens langs op jouw website en bekijk hoe duidelijk jouw website is voor jouw bezoeker. Zie je waar er verbeteringen nodig zijn of is alles on point?

Tip: Als jij in 1 oogopslag ziet wat jij jouw klant biedt en dit voor de klant duidelijk is, dan weet Google dit ook.

Administratiekantoor Diane de Rijk.
Voorbeeld websites Administratiekantoor Diane de Rijk.

Maak je website snel

Hoe vaak klik jij weg als je langer dan 3-5 seconden moet wachten op een geladen website? De meeste gebruikers houden niet van een trage website. We leven in een sneller wordende wereld. Laad je website traag? Dan merkt niet alleen je klant of bezoeker dit, maar Google ook. En uiteindelijk jij dus ook. Tipje van de sluier in 2020: Google Chrome kan tegenwoordig al een melding geven als jouw website traag laad, of beter gezegd hoe snel jouw website is. De bezoeker krijgt hiervan een melding als in ”Usually loads slow”. En dit wil je niet.

Hoe je zorgt dat jouw website snel laad?

  1. Kies een goede snelle webhosting;
  2. Comprimeer elke afbeelding tot ca. 100kb in plaats van 3mb. Dit kan met online tools zoals Picresize heel eenvoudig;
  3. Activeer caching op je website;
  4. Gebruik alleen noodzakelijk plugins: hoe meer plugins, hoe langzamer je website.

Wil je je website testen? Ga dan naar Google Pagespeed Insights, Pingdom of GT Metrix. Je krijgt niet alleen het laad resultaat maar ook tips waar jij of je webdeveloper direct mee aan de slag kunnen.

2. Het gebruiken van goede zoektermen

Begin een artikel in de juist volgorde, namelijk het het (onder)zoeken van jouw zoekterm. Begin niet blindelings te schrijven maar besteed aandacht aan het onderwerp van jouw artikel. In mijn artikel Zoekwoordonderzoek met 3 gratis tools ga ik specifiek op de tools hiervoor in. Stel dat jij een interieur speciaal zaak hebt wil je hier het liefst ook op gevonden worden.

Maar wat nu als jouw bezoeker in Google zoekt op interieurstyling of verandering van interieur. Dan zoekt jou potentiële ideale klant wel naar jouw onderwerp, maar niet op jouw website. Zonde! Zorg daarom voor elk bericht dat je typt dat je met behulp van zoekwoordonderzoek de juiste termen bij jouw onderwerp vindt.

3. Zorg dat de zoekterm in jouw URL staat

Eenmaal een goede zoekterm gevonden en hier een goed artikel bij geschreven, dan komt het neer op finetuning van je artikel. Jouw tekst is namelijk slechts een onderdeel van waar Google jouw website op vindt en rankt. Zorg er daarom voor dat jouw URL ook jouw zoekterm bevat. In dit artikel is dat bijvoorbeeld www.geldisgoed.nl/11-seo-optimalisatie-tips. In een van mijn vorige artikelen was dit https://geldisgoed.nl/ingredienten-financiele-onafhankelijkheid/ Dit stukje achter de / wordt ook wel de ”URL slug” genoemd.

Google waardeert het dat jij de zoekterm waarop je gevonden wilt worden ook in je URL zet. Dus stel jouw website is www.fit.nl en je praat over een verarm eten, dan wordt je URL www.fit.nl/vetarm eten of www.fit.nl/10-vet-arme-maaltijden. Dit is en blijft een duidelijke URL en begrijpbaar voor Google en de bezoeker. Probeer zoveel mogelijk long-tail termen te gebruiken (4-6 woorden per zoekterm). De reden hiervoor leg ik je uit in dit artikel.

zoekwoord in url
Voorbeeld URL slug achter de /

4. Plaatsen van zoekwoorden in titels en koppen

Alleen al om een artikel leesbaar te maken is het belangrijk om koppen en tussenkoppen in een artikel te plaatsen. Een artikel wordt beter scanbaar (overzichtelijk) en teksten worden interessanter om te lezen. Als je voldoende koppen gebruikt, wordt informatie ook makkelijker gevonden dan wanneer je puur en alleen een standaard tekst typt.
Onthoud dat Google in deze situatie kan lezen als een mens. Elke kop en tussenkop zal informatie bevatten die specifiek gaat over het stukje tekst eronder. Als deze goed is ingedeeld zal een artikel beter overkomen. Zorg daarom niet alleen voor titels, koppen en tussenkoppen, verwerk hier ook (waar mogelijk) je zoekwoord in.

Belangrijk hierbij om te weten is dat elke kop voorzien moet zijn van een bepaalde HTML-code. Dit is de ”heading tag”, oftewel een kenmerk van jouw titel. Deze tags heb je van H1 tot en met H6, waarbij H1 de groote is en H6 de kleinste. In de meeste gevallen is de titel het grootst. Vervolgens deel je tekst op in H2 en H3. Doe je dit zorgvuldig en correct, dan zal Google dit waarderen.

Voorkom dus dat je koppen aanduid door de vet, cursief of onderstreept te maken. Dit wordt namelijk niet aangemerkt als een kop. In de HTML moet er een heading tag omheen staan. Deze kan er zo uit zien: <h2>Plaatsen van zoekwoorden in titels en koppen</H2>.

zoekwoord in kop
Zoekwoord in de kop H2

In de meeste opmaakstijlen in wordpress is heading gekoppeld en kun je vanuit de teksteditor in je CMS eenvoudig een tekst in H2 zetten. Is dit niet zo, dan is dit wel aan te raden. Je moet dan namelijk alleen een kop selecteren en deze een kop meegeven. Dit maakt je werkt ook consistent en overzichtelijk.

5. Waar plaats je zoekwoorden en termen precies?

In de opmaak en tijdens de finetuning van een artikel, is het de bedoeling dat je zoekwoord niet alleen in de titel voorkomt. Ga hier goed mee om en verwerk ze niet om maar veel zoekwoorden te hebben. Dit werkt averechts en wordt gelezen als spam. In een relevante en geoptimaliseerde pagina staan zoekwoorden op diverse manieren weggewerkt. Doe deze check en kijk waar jij kan verbeteren:

  • Begin je artikel met kop 1 (H1) en zet hier het zoekwoord in;
  • Gebruik jouw zoekwoord minstens 1 keer in de eerste alinea;
  • Laat je zoekwoord op een natuurlijk leesbare manier op diverse plekken in je artikel terugkomen;
  • Zet je zoekwoord 1x dik gedrukt in je eerste alinea;
  • Verwerk je zoekwoord in de bestandsnaam én de alt-tag van je afbeelding;
  • Verwerk je zoekwoord in de bestandsnaam en alt-tag van je uitgelichte afbeelding;
  • Zorg voor een vriendelijke en heldere URL (URL-slug)

Zoals je ziet stopt het plaatsen van een zoekwoord niet bij de titel of een tussenkop. Een goed opgebouwd artikel kenmerkt zich door zichtbaar en onzichtbaar verwerkte zoekwoorden. Voeg relevante afbeeldingen, gif bestanden en Youtube video’s toe aan je artikel en bouw aan zowel vindbaarheid als relevantie. Niet alleen Google waardeert dit, je bezoeker ook en jij zal ook zelf merken dat een artikel leuker wordt wordt om te maken en lezen.

6. Het belang van linkbuilding op jouw website

Linkbuilding is verwerken van links van andere websites op jouw websites (extern) en links leggen van pagina naar pagina op jouw eigen website (intern). Je zult begrijpen dat als andere websites naar jouw website verwijzen door middel van een link, Google jouw website als waardevol aanmerkt. Er wordt immers naar je verwezen. Zie het als een soort stem die iemand geeft voor jouw website. Hoe vaker dit gebeurd, hoe relevanter je kunt worden.

Het doel van linkbuilding is om jouw website populair te maken en zodoende jouw website hoog te laten ranken in Google. In nette bewoordingen heet dit ook wel pagerank en domain authority. De link van een andere website, naar jouw website wordt een backlink genoemd. In het begin moet je je hier nog niet al te veel mee bezig houden. Zeker niet als affiliate zijnde. Je doel is dan om goede content te produceren en eerst gevonden te worden. Een website zal namelijk niet zomaar een backlink leggen, als jouw website weinig waarde bevat.

Ben je echter zover dat je wilt gaan werken aan linkbuilding, dan zit er enkele mogelijkheden om het beginnnen:

  • Schrijf je website in bij directories zoals startpagina’s, overzichtspagina’s of vraag het aan relevante website eigenaren in jouw niche;
  • Ruil links met andere websites, hier wordt je beide beter van;
  • Start met gast bloggen: artikelen schrijven voor een andere website in ruil voor een link;
  • Zet social media meer in;
  • Koop links.

Een open deur, maar de beste manier van linkbuilding is niet het ophalen of vragen van links. De beste manier is om de beste te worden in jouw niche, wordt een autoriteit met de beste content. Het gevolg hiervan is namelijk dat mensen automatisch een link naar jouw pagina zullen leggen. En dat is je doel bereikt en heeft de link ook kwalitatieve waarde. Je kunt dit uiteraard wel helpen door mensen te laten weten van je website via social media.

7. Blijf frequent blogs schrijven

Een van de uitdagingen of ”verplichtingen” die een affiliatie met een website heeft is het regelmatig (laten) maken van nieuwe content. Voor de een is dit makkelijk voor de ander een uitdaging. Zeker wanneer je nog maar pas begonnen bent, moet je website als het ware volwassen worden. Een website met 3 artikelen komt over als een opstartende website wanneer content het voornaamste informatie middel is. Om zowel bij Google als bij bezoekers in het oog te springen, is het belangrijk om frequent blogs te blijven schrijven. Hoe frequenter hoe beter.

Maar… frequent schrijven dient gepaard te gaan met kwalitatief schrijven. Kwaliteit boven kwantiteit. Schrijf daarom minimaal 1 goed artikel per week in plaats van 2 of meer lege teksten ter vulling van je website. ”Less is more” in dit geval. Zorg voor relevante informatie over een relevant zoekwoord en zorg ervoor dat deze content ook goed omschreven is.

Heb je iets meer geld te besteden of krijg je al enkele honderden euro’s aan commissies binnen? Dan kun je het schrijven ook gaan uitbesteden. In plaats van dat jij dan tijd steekt in blogs, betaal je iemand die blogs voor jou schrijft. Dit heeft 2 voordelen: 1. Indien je een goede schrijver hebt, worden de kwaliteit van je blogs en je website beter. 2. Jij houd meer tijd over. Deze tijd kun je bijvoorbeeld gebruiken om een nieuwe website te starten of jouw website te verbeteren of op te schalen.

8. Hoeveel woorden bevat een goed blogartikel?

500? 100? 5000? Hoeveel woorden zijn genoeg voor een goed artikel? Een vraag die veel mensen bezig houdt wanneer ze gaan schrijven. Het best hierbij passende antwoord is: er is geen minimum of maximum aantal woorden, alleen een leidraad. Een leidraad voor een artikel die ik aanhoudt en ook aangeraden kreeg is circa 1000 woorden of meer. Echter bestaat een een goed artikel niet persé uit 1000 woorden of meer. Sterker nog, soms werkt een artikel met minder woorden zelfs beter. Het heeft namelijk niet alleen met woorden te maken waarop je scoort, maar ook factoren zoals:

  • Bevat je artikel afbeeldingen?
  • Bevat je artikel video’s over het onderwerp?
  • Hou oud je domein is (vorm van autoriteit)?
  • Hoe oud je artikel is?
  • Hoeveel websites er naar jouw website linken?
  • Hoeveel interne links wijzen er naar het artikel?
  • Lost het artikel de vraag van je bezoeker op?

Met andere woorden, focus je niet alleen op het aantal woorden en ga er ook niet vanuit dat je met elk artikel goed zult ranken in Google. De kunst is om een samenspel van diverse factoren in jouw artikel en op jouw website te laten samenkomen. Blijf relevant en overdenk niet. Schrijf voor mensen en niet voor machines.

9. Ben jij de expert?

Google zoekt de beste content voor de vraag die de gebruiker ervan stelt. Matcht jouw artikel hierbij, dan zal Google deze tonen. Hoe meer inhoudelijke waarde jij geeft, hoe beter je dus wordt opgemerkt. Een autoriteit worden en kwalitatieve informatie blijven geven is dus van groot belang. Goede mogelijkheden om waarde te bieden en tevens gerichte informatie is:

  • Beschrijf jouw eigen onderzoeken of reviews van een bepaald product of dienst;
  • Maak zoveel mogelijk blogs met diepere inhoud over een bepaald product of begrip
  • Voorkom tegelijkertijd teveel oppervlakkige artikelen ter opvulling van je site (kwaliteit over kwantiteit)
  • Gast bloggen op andere websites of op social media en laat van je horen (en verwijs naar je website)
  • Maak ook video’s van wat je beschrijft en deel deze video’s zowel op Youtube als op jouw website (linkbuilding en autoriteit)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om je de best mogelijke browse-ervaring te geven. Als je deze website blijft gebruiken zonder je cookie-instellingen te wijzigen of als je hieronder op "Accepteren" klikt, stemt je hiermee in.

Sluiten