
Adverteren of Facebook, je houdt ervan of je hebt er moeite mee. Waar de een er 2 euro instopt en er 8 terug krijgt, ziet de ander ziet zijn geld verdampen. Iedereen er tussenin probeert de code te kraken zonder veel te verdienen of te verliezen. Dit is grofweg het plaatje dat ik zie gebeuren in de afgelopen jaren. Facebook is het meest verfijnde en lijkt het meest complexe advertentieplatform ter wereld.
Ten opzichte van 3-4 jaar terug, is het adverteren op Facebook veranderd. Mark Zuckerberg, de grote baas, heeft zijn focus extreem gericht op klanttevredenheid. De gigantische opkomst van e-commerce is grotendeels actief op Facebook, al is lang niet iedere webshop eigenaar er blij mee. Hoe kan dit toch? Je zou zeggen, als je het trucje kent, kun je de geldkraan open draaien. Helaas werkt dit niet altijd zo.
Maar hoe kun je wel gebruik van van het platform, zonder blokkades, zonder frustratie en met een ROAS (Return on Ad Spend) van 3 of hoger? Veel komt neer op goed weten wat Facebook van jou vraagt, de policy goed kennen en kwaliteitsproducten adverteren. Toch is dit nog steeds geen garantie. Maar hier heeft Stefanie, beter bekend als Mrs. E-commerce de nodige trucjes voor en ervaring in. Met jaarlijks €2,5 miljoen+ omzet dankzij Facebook leert zij hoe Facebook je vriend kan worden.
Inhoudsopgave
Meer bestellingen op je webshop
Misschien herken je het wel, je hebt een webshop en je wilt producten verkopen. Dit kunnen je eigen producten zijn of producten uit een dropship verdienmodel. Hoe dan ook, je wilt niet alleen meer bestellingen, maar ook graag winstgevend zijn. Tegenwoordig is organisch groeien op Facebook en Instragram niet meer vanzelfsprekend, laat staan er producten mee verkopen.
Ook SEO helpt je website om beter gevonden te worden, alleen moet je dan wel weten hoe SEO werkt en kun je hier niet blind vanuit gaan dat het werkt. Kortom, hoe groei je nou in sales, omzet en winst. Mits je een beetje kennis van Facebook hebt, lijkt het al snel een doolhof te worden. Voordat je namelijk alles goed en wel hebt ingesteld kun je al dagen verder zijn of zelfs uit het niks een blokkade krijgen.
Je leest het goed, Facebook blokkeert zelfs al gebruikers voordat ze mogen adverteren. Dit is om te verifiëren wie jij bent en of je bedrijf echt is. Als je dit niet weet kan de paniek al toeslaan of moet je weten hoe je dit op kunt lossen. Als je uiteindelijk aan het adverteren bent, moet je weten hoe je data moet leren lezen (om geen geld te verbranden) en op welke mensen jij je advertentie richt. Er komt dus tegenwoordig best wat bij kijken om Facebook voor je te laten werken, maar (!) dat hoeft je niet tegen te houden.
Adverteren op Facebook vs. andere platformen
Advertenties die elke dag geld voor je opleveren, hoe mooi zou dat zijn. Toch lijkt het voor veel mensen een dagtaak om Facebook onder controle te krijgen en mee te gaan met alle regels die het platform regelmatig aanscherpt. Maar ook al lijken er veel uitdagingen op je pad te liggen, als je veel mensen direct wilt bereiken is Facebook nog steeds the way to go.
Kijken we naar Google, Pinterest of zelfs TikTok en Snapchat, zijn het allemaal nieuwe platformen waarop je je product kunt testen. Echter hebben ze (behalve Google) geen van allen het bereik van Facebook. Als we kijken naar de manier hoe we Facebook inzetten, kan het zelfs niet vergeleken worden met Google. Mark Zuckerberg is met Facebook (en Instagram) alleenheerser als het gaat om directe advertenties in je gezicht als je even door je feed heen scrolt.
Precies daarom loont het zeker de moeite om het platform onder de knie te krijgen. Dit voorkomt dat je al nagelbijtend een campagne lanceert en eigenlijk niet durft te kijken of het iets oplevert. Wat nou als je vol zelfvertrouwen weet hoe Facebook werkt en hoe je tegenslagen zoals een blokkade, afgekeurde advertentie of een verliesgevende advertentie op tijd kan aan kan pakken. Lees dan zeker verder.

Geld investeren, verliezen of verdienen
Adverteren op Facebook resulteert 9/10 keer in 3 dingen. Je investeert geld, je verliest geld of je verdient geld.
Geld investeren
Met geld investeren bedoel ik dat je pixel data moet ontvangen. Je pixel is een stukje code die de verbinding vormt tussen je advertentieaccount waar je advertenties op draait en je webshop. Een nieuwe pixel moet data ontvangen, data gegevens over mensen die op je advertentie klikken, je product bekijken, je product kopen of terugkomen naar je webshop.
Als je met niks begint met adverteren, moet Facebook dus even zoeken naar jouw klant. Dit doet het overigens vrij snel, maar in het begin noem ik dit investeren om de juiste klant te vinden. Dit werkt 2 kanten op. Facebook zoekt de juiste klant, maar jij moet ook de juiste advertentie vinden. Stel dat je begint met 1 advertentie, dan hoeft dit niet per se de winnende te zijn die alle klanten trekt. Misschien is dat advertentie nummer 4 pas.
In dit geval verbrand je dus geen geld maar investeer je het. Let wel op, dat je hiervoor je data al in de gaten houdt en op tijd aan de juiste knoppen draait. Slechte advertentie zet je uit en goede schaal je op.
Geld verliezen / verbranden
Ik denk dat iedereen die ooit met Facebook te maken heeft gehad weet waarover ik het heb. Geld verliezen met Facebook komt veel voor als je er wel geld aan besteed, maar geen sales krijg en niet weet hoe je data moet analyseren. Dit noem ik ook wel emotioneel adverteren: hopen op een sale omdat je denkt goede data te zien en dus geld verbranden. Doodzonde! wat het hoeft niet.
Voorkom overigens dat je denkt dat geld investeren (zonder resultaat) hetzelfde is als geld verliezen of verbranden. Met geld verliezen doel ik op blijven adverteren met een of meerdere advertenties zonder enig resultaat en zonder tijdig aanpassingen door te voeren in je advertentiebeheer of webshop.
Geld verdienen
Ook wel eens gehoord van ROAS 3 of meer? Het is een favoriet getal bij adverteerders die de combinatie hebben gevonden van een goed product met een goede aanbieding samen met een goede advertentie voor een goed publiek. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar is het niet. Wel onderscheidt dit vaak de mensen die succes hebben van de mensen die het niet hebben.
Op het moment dat je formule aanslaat, kun je geld in Facebook stoppen en komt er meer geld binnen. ROAS 3 wil dan ook zeggen dat je return on ad spend, oftewel wat je verdient op wat je spendeert, in dit geval krijg je 3 keer je inleg terug. Iedere euro die je erin steekt komt er dan 3 keer of meer uit.
Blijf Facebook eenvoudig de baas
Wat nou als je alle kennis in huis had om succesvol Facebook en Instagram advertenties te draaien. Om te zorgen dat je dagelijks meer sales binnen krijgt. Dat je weet hoe je Facebook moet controleren om geen geld te verliezen, maar alleen te investeren of verdienen. Precies daarvoor is er een oplossing. Namelijk een training Social ads voor webshops.
Speciaal gemaakt voor webshopeigenaren die meer sales willen genereren. Gemaakt door webshop eigenaar Stefanie die er jaarlijks miljoenen euro’s mee omzet. Als jij alles wilt leren om succesvol te worden met Facebook, is deze zeer gerichte training een aanrader!
