9 Affiliate Marketing missers die jou geld kosten!

Leer en lees welke missers jij kunt voorkomen en vergroot jouw succes direct!

Gemiddelde leestijd: 16 minuten
marketing missers

Het is een open deur, maar om te weten hoe je succesvol kunt worden in affiliate marketing is het handig om te weten wat juist niet werkt. Immers iedereen die succesvol is, heeft al de nodige tegenslagen gehad en al fouten gemaakt. Mijn doel in dit artikel is dan ook om jou te helpen met wat je beter niet kunt doen, ofwel wat zijn de grootste missers. Het zijn fouten die reeds gemaakt zijn en nog steeds worden gemaakt, maar onderscheiden jou straks wel van je concurrent.

Wellicht vind je het een overbodig topic, immers zoek jij naar succes en niet naar missers! Nietwaar? Maar als ik jouw direct vertel hoe je wel succes behaald, loop je door een misser wellicht wel eerst in een valkuil waarvoor ik je had kunnen behoeden. Waarom denk je dat zoveel beginners als te vroeg stoppen? Ze zien succes als een rechte lijn, of als een te lange weg van hard werken.

Maar jij gaat juist slimmer en sneller te werk, door te weten wat anderen vóór jouw fout hebben gedaan en nog steeds doen en daardoor zelfs stoppen en er geen geloof meer in hebben. Sommige missers kunnen de reputatie van jouw website namelijk beïnvloeden en sommige missers zijn eenvoudig op te lossen. Ben jij benieuwd naar wat je niet moet doen? Om uiteindelijk te weten hoe je wel succesvol wordt? Dan heb ik vanaf nu enkele tips voor je (niet of chronologische volgorde):

1. De juiste niche kiezen

Om voor het gemak in Nederland te blijven, en ook bij campagneaanbieder PayPro heb je genoeg keuze uit de te promoten producten in uiteenlopende niches. Welke kies je en waarom? Voordat je direct kiest voor producten met hoge commissies is het belangrijk je te beseffen in welke niche dit product zich bevind en of dit ook aansluit bij jouw interesses. Immers kan de commissie per product hoog zijn, als jij er geen relatie mee hebt, wordt promoten een uitdaging.

Mijn advies voor zover ik je advies kan geven, is om altijd te starten met een niche waarin je passie hebt of veel kennis over hebt. Zoals met veel dingen het geval is, als jij ergens veel over weet of passie in hebt, ben je hier makkelijker mee bezig. Je schrijft makkelijker, je kan goede onderwerpen bedenken en je vindt het leuker om mee aan de slag te gaan en te blijven.

De juiste niche zorgt er ook voor dat je het volhoudt en niet na 2 maanden stopt omdat je te weinig commissies ziet. Zie in het begin de commissie als een bonus op jouw werk. Goed schrijven is het belangrijkste om vol te houden. En dat lukt het best in een niche waar jij een klik mee hebt! Lees voor meer informatie over de juiste niche ook eens mijn affiliate marketing stappenplan.

2. Starten met email marketing

In het begin van jouw affiliate website hoef je nog geen aandacht aan een e-mail marketing te besteden. In de beginfase is het belangrijker dat jij met regelmaat goede content produceert. Maar naarmate jouw website groeit, jij meer en meer bezoekers trekt en ook met regelmaat een commissie ontvangt, wordt e-mail marketing interessant.

Zoals meerdere ondernemers zullen beamen wordt een e-mail lijst gezien als een gratis vorm van waardevolle content spreiden direct naar jou (potentiële) klant. Geen losse flodder, maar een zuiver bericht waarin jij iets vraagt van of deelt met iemand. Als jij een goed lopende website hebt, maar niet denkt aan e-mail marketing kan dit gevolgen hebben voor je portemonnee, maar ook voor jouw website.

Waarom is een e-mail lijst zo belangrijk?

Ga er voor dit voorbeeld vanuit dat mensen die voor de eerste keer met jouw website kennis maken, niet direct actie zullen ondernemen. Ze kennen je nog niet. Maar als jij geen aandacht besteed aan jouw bezoeker, schenkt de bezoeker geen aandacht aan jou. Ze zijn dan weg. Dit is de harde waarheid. Lever jij waarde aan een bezoeker en overtuig jij een bezoeker met jouw kennis, dan is de kans groter dat de bezoeker blijft of terugkomt.

Als jij op je website ook de mogelijkheid gaat creëren om waarde te geven maar hiervoor wel iemand zijn email adres terug wilt, dan heb jij een warme lead. De bezoeker vertrouwt jouw website meer, herkent zich in jouw bericht en durft het aan om zijn gegevens achter te laten. Zodra jij van genoeg geïnteresseerde bezoekers e-mail adressen kunt verzamelen, kun je ze te allen tijden gratis opnieuw bereiken op een directe manier.

  • Je kunt nieuwe blogposts direct onder de aandacht brengen

  • Je kunt affiliate aanbiedingen sturen

  • Je kunt meer informatie gaan delen over jezelf of over jouw intenties

Zoals eerder gezegd hoef je niet vanaf de start een e-mail plugin te installeren, laat staan een campagne op te starten, immers heb je nog geen bezoekers. Start hier dan ook pas mee als je regelmatig een commissie ontvangt, 20 of meer bezoekers per dag gaat krijgen via Google en dus ook mensen hebt die zich kunnen en willen inschrijven. Heb je dit nog niet? Wacht er dan even mee.

Genoeg bezoekers op je website?

Heb jij wel een goed bezochte website, maar nog geen mogelijkheid om e-mail adressen te verzamelen? Dan kun je uit meerdere tools kiezen die dit voor je regelen. Enormail is er een van en direct een goede. Klik op deze link om je gratis aan te melden en te kijken of het bij je past. Kijk ook onderstaande video voor een basisuitleg van Enormail:

3. Ongeduldig zijn

We leven in 2020, een tijd dat veel zaken via internet opgezet kan worden en een tijd dat we alles graag gisteren willen hebben. Helaas werkt niet elke bron van inkomen zo snel. Als je start met affiliate marketing is het goed om van te voren te beseffen dat je hier niet morgen geld mee verdient en ook niet over een week of maand. Dit heeft tijd en geduld nodig. Ondanks dit feit wordt een affiliate website juist waardevol in de loop van de maanden en jaren.

Zie een affiliate marketing als een lange termijn project, waar je elke week een paar uur aan moet werken en op die manier een asset opbouwt. Je leest het goed: een asset. Een asset is een bron van inkomen die jou niet ”nu direct” geld oplevert, maar jou na 1, 2 of 5 jaar een fulltime inkomen of zelfs meer kan opleveren.

Affiliate marketing in de goede niche met goede producten en consistente actie van jou, kan zeer waardevol zijn. Als je er maar mee start, doorzet en erin gelooft. Ongeduld is dan ook een veel voorkomende oorzaak van veel affiliates om ermee te stoppen. Ze zien niet snel genoeg resultaat en geloven er niet meer in. Veelal bedenken deze mensen niet dat het een lange termijn project is en hopen ze snel resultaten te zien.

horloge

4. Maak van je website geen reclamezuil

Enigszins aansluitend op punt 3 (ongeduld) is ook punt 4: maak van je website geen reclamezuil. Wat ik hiermee bedoel is dat je schrijft voor mensen en niet voor robots (een mooie uitspraak van Jacko Meijaard). Google leert en leest elke dag websites en de kwaliteit ervan. Denk niet dat jij met 5 artikelen, gevuld met tientallen affiliate links en banners mensen zult overtuigen van dit product. Laat staan jouw kennis.

Mensen klikken eerder weg als het spammy overkomt, niet fijn leest en gedwongen aanvoelt. Ik beken bij deze dat ik (en dus deze website) ook zo begon. Al werd ik vroeg op de vingers getikt. En terecht. Als jij in elk artikel 5 of meer externe linkjes wegwerkt, zal Google gaan denken dat jij mensen alleen maar wilt doorverwijzen naar andere websites en geen waarde biedt. Onthoud altijd dat je schrijft voor mensen.

Een leerles die ik je gelijk wil meegeven is dan ook om eerst te schrijven zonder linkjes, of hooguit 1 call to action als dit bij het artikel past. Het heeft geen zin om ieder artikel van linkjes te voorzien in de hoop dat mensen klikken. Wat wel handig is, is om na enkele berichten ook linkjes naar andere berichten van jouw eigen website te leggen. Google ziet hierdoor dat jij waarde biedt op jouw website, dat jij mensen op je website wilt houden en ook verbanden gaat leggen.

5. Teveel producten promoten

Blijf bij je niche! Het gebeurd vaker dan je denkt, maar mensen (en wederom WAS ook ik hier bijna schuldig aan) zijn geneigd om een niche website te starten en hier diverse producten op te gaan promoten. Bedenk je dan LESS IS MORE. Hoe minder producten jij promoot en hoe gerichter en beter jij 1 product kunt promoten, hoe waardevoller jouw website wordt.

Dit werkt ook weer tweeledig: Google categoriseert jouw website als het ware. Schrijf jij veel over geld, dan zal Google dit herkennen. Schrijf jij over liefde, dan weet Google waar jij over schrijft. Maar heet jouw website www.jouwgezondheid.nl en schrijft jij over geld, liefde en beweging, dan is het voor Google niet duidelijk welke waarde jij aan bezoekers wilt geven.

Ook een bezoeker zal moeite hebben met het lezen van jouw website. Immers ben jij geen algemene winkel waar alles te vinden is. Een bezoeker leest een artikel waarin hij/zij interesse heeft/naar op zoek is en hoopt waarde te halen op jouw website. Als dan blijkt dat jij hiernaast ook 4 andere onderwerpen bespreekt, kan jouw waarde in twijfel worden gebracht. Jij brengt namelijk maar beperkte waarde en je kunt ook niet terug linken naar andere waardevolle artikelen. Je gaat immers van product x naar product y zonder logica.

6. Te snel opschalen

Op het moment dat je website steeds meer bezoekers trekt en ook steeds meer commissies binnenkomen, lijkt het voor de wind te gaan. Maar hier ligt ook een valkuil, namelijk te snel opschalen en op de verkeerde manier. De sleutel tot succes is om eerst 1 website zo goed te maken dat hier automatisch genoeg maandelijkse commissies uitkomen die jouw vaste lasten dekken. Je hebt dan namelijk een volwassen website die uit de opstartfase is, goed gerankt wordt door Google en alleen onderhouden moet worden met behulp van nieuwe content.

Opschalen kun op op 2 manieren doen. Je kunt slim opschalen met wat de website die je al hebt door te kijken op welke artikelen jouw website het beste scoort en waar de meeste bezoekers of af komen. Je gaat deze artikelen vervolgens SEO technisch verbeteren. Hieraan gerelateerde artikelen die je eerder hebt geschreven ga je ook verbeteren dan wel herschrijven. Je weet nu namelijk wat werkt. Zo zul je zien dat je artikelen en dus je website nog beter gevonden worden en zullen converteren.

De tweede manier van opschalen is een bouwen van een nieuwe niche site. En dit is makkelijk en gaat sneller als de eerste. Je hebt namelijk een proof of concept. Je weet hoe een goede affiliate website eruit zien en hoe je deze moet opbouwen. Zo kun je met voldoende vertrouwen 1 goed lopende website die al voldoende commissies oplevert onderhouden en een tweede website opstarten.

7. Geen reviews schrijven

Een grote kans of juist een gemiste kans als je het niet doet is het reviewen van producten en deze review delen op je website. Het liefst uiteraard over een product dat jij promoot. Jij kan jouw bezoeker dan een eerlijke mening en ook een inkijkje geven in wat het product is. Het grootste voordeel van een review schrijven is dat iemand die jouw artikel leest, hoogstwaarschijnlijk ook interesse heeft in het product, maar nog een laatste zet nodig heeft. Als jij deze zet kan geven, is jouw review waardevol.

8. Investeren

Een website starten in affiliate marketing is een zeer goedkope manier om een verdienmodel op te starten. Qua geld hoef je dus geen grote investering te maken. Vergis je echter niet dat het qua tijd wel een consitente investering vraagt. Dit hoeft niet veel te zijn, maar onderschat het ook niet. Je kunt een artikel schrijven in een half uur, maar zonder goed onderzoek, zal het artikel mogelijk geen goede zoekwoorden en kwaliteit bevatten.

Bereid jezelf erop voor dat je elke week iets verbetert aan je website, onderzoek naar concurrentie, onderzoek doet naar jouw markt en een goed artikel schrijft. Dit kan al in 2-4 uur per week, maar dit zul je terugverdienen. Neem jij aan dat het wel goed komt en dat je schrijft om te schrijven zonder doel, dan kunnen de resultaten tegenvallen.

9. De verkeerde vs. de juiste mensen

Wat heeft affiliate marketing te maken met luisteren naar de verkeerde mensen? Alles! Zoals elk businessmodel is ook affiliate marketing een model dat eenvoudig is als je leert van de juiste mensen en frustrerend als je advies aanneemt van de verkeerde mensen of het allemaal zelf denkt te kunnen. Een goede coach is daarom geen overbodige luxe om goed te worden in marketing, mindset en routine.

Elk model en dus ook affiliate markeeting heeft zijn voor- en nadelen en faal- en succesverhalen. Maar hoe komt dit? Wie heeft er succes en wie niet? Uiteindelijk gaat het erom dat jij succes gaat behalen en dus doorzet. Natuurlijk heb je wel eens mindere periodes of periodes dat je niet vooruit komt. De critici zullen echter altijd een mening hebben, met en zonder succes.

Omgaan met de juiste mensen en toegang tot een omgeving met gelijkgestemden kan hier veel mee helpen. En dit werkt diverse kanten op. Lukt het even niet of heb je een vraag? Dan krijg je een antwoord terug waar je iets aan hebt. Heb je succes? Dan kun je het delen. Weet jij iets waar een ander een vraag over heeft? Dan kun jij weer iemand helpen. Het belangrijkste is dat je in een omgeving zit waar meer succes te vinden is en waar mensen met je meedenken en je snappen. Dit verhoogt niet alleen jouw kans op de succes, het is ook leuker om affiliate te zijn.

affiliatie marketing revolutie

Wil jij een succesvolle website, dagelijks commissies ontvangen en leren van de beste in het vak?

Start direct in de beste leeromgeving van Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *