De goede affiliate marketing producten vinden? Een vraag die veel beginnende affiliates bezig houdt bij het opzetten van hun website. Het product speelt hier een centrale rol. Je bent hier namelijk de meeste tijd aan kwijt bent als het gaat om onderzoek, idee, blogartikelen en promotie. Al deze moeite is het pas waard als je vooraf weet welke affiliate producten goed lopen en een grote kans van slagen hebben.
Hoeveel je verdient is namelijk interessant en gebaseerd op een eenvoudige funnel. 1. hoeveel mensen kun je bereiken 2. hoeveel mensen hiervan klikken op jouw link 3. hoeveel mensen gaan nu over tot aankoop en 4. hoeveel verdien jij per aankoop.
Promoot jij al producten, maar wil je meer conversies laten plaatsvinden? Verdiep je dan eerder in websiteoptimalisatie met affiliate marketing in 10 dagen.
Sta je wel op het punt om je eerste of tweede product keuze te maken, lees dan snel verder!
Testen met gezond verstand
Om te weten aan welk product het meest verdient, dus het meeste verkocht kan worden, is testen de beste optie. Natuurlijk moet dit met gezond verstand door jezelf te verdiepen in een product. Maar je zal pas weten hoe goed een product aanslaat, als je het test. Met testen bedoel ik in dit geval, er (veel) over gaan schrijven met de juiste zoekwoorden.
Zo zie je in he affiliate platform PayPro als snel een top 10 aan producten met hoge scores. Een belangrijke factor als de scores hoog liggen is wat vervolgens de producten kosten. Kun jij iemand overhalen om een product van €1000,- te kopen waarvan jij €300,- commissie krijgt dan is dat een overweging waard. Je hebt dan minder conversies nodig om leuk te verdienen.
Kies jij echter voor een goedkoper product van €50,- en krijg jij daarover €30,- commissie, dan moet je rekenen. Je moet dan 10x zoveel mensen converteren voor hetzelfde resultaat.
En dan heb ik het alleen nog maar over de prijs, niet over wat je met het product kunt. Een goedkoper product zal echter wel makkelijker verkopen dan een duurder product. Je hebt er dus wel meer mensen voor nodig in tegenstelling tot een goedkoper product. Dit is testen met gezond verstand. Het goede product gaat uiteindelijk iets opleveren, alleen hoe snel en wat moet je ervoor doen ligt wel uiteen.
Bedenk je hierbij ook dat jij de keuze moet maken en niemand de keuze voor jou moet maken. Ken jij iemand die goed is in het verkopen van bijvoorbeeld verzekeringen. Leuk, maar bedenk je altijd een product waar jij interesse in hebt. Jij moet er content over maken en liefst ook energie van krijgen. Dan houdt je het vol, dan vind je het leuk en succes komt dan sneller.
Tip 1 – Kies een markt waar jou interesse ligt
Starten met affiliate marketing in een markt waar je interesse al ligt is een pre. Dit heeft te maken met jouw lange termijn motivatie voor je website. Kijk altijd naar lange termijn en wat daarbij past. Als jij enorme fan ben van honden en er zelf ook hebt, dan kun je een hondenniche als uitgangspunt nemen. Ga daarom niet altijd af of de mogelijke inkomsten, maar ook op je interesses.
Focus jij je op het geld en niet op de niche, dan zullen je artikelen minder sterk zijn, minder relevant en zal je ook minder artikelen maken. Je motivatie is er immers niet. Gevolg is dat je het sneller opgeeft of beseft dat je toch moet overstappen.
Als jij volop actief bent in een niche waar je ook veel mee hebt, dan zie je dit aan alles terug. Je website zal er goed uit zien Je content is relevant en je weet waar je over praat. Je onderwerpen worden veel gezocht en dus gevonden, want jij kent je doelgroep. En de commissies komen eerder omdat je weet waar je aan werkt.
Heb jij alsnog vele moeite om te kiezen? Overweeg dan eens om de Affiliate Marketing Revolutie aan te schaffen. Wat je ook kunt doen: brainstorm eens voor een uurtje en schrijf alles op waar jij interesse in hebt. Vervolgens kun je dit toetsen aan beschikbare affiliate producten. Vind je iets naar je zin, dan heb je je niche en product te pakken.
Tip 2 – De vraag van jouw bezoekers oplossen
Als jij met jouw product het probleem of de vraag van je bezoeker kunt oplossen, dan zit je goed. Niet elke product is probleemoplossend, maar vaak bieden ze wel de informatie die iemand mist. Zo is een e-book bijvoorbeeld meer informerend. Maar een cursus hoeft ook niet direct een probleem op te lossen. Een cursus helpt je echter wel om sneller te komen waar je heen wilt. Ook levert een cursus jou kennis en ervaring die je zelf niet hebt.
In dit opzicht lever je dus waarde voor de vraag die jouw bezoeker heeft. Een goed voorbeeld is de Affiliate Marketing Revolutie die nu zowel probleemoplossend als informatief is. Door de coronacrisis is het hebben van een extra inkomen geen overbodige luxe. Laat staan dat het volledig passief inkomen is.
Als jij wel graag een passief inkomen zou willen opbouwen, maar geen idee hebt waar je zou moeten beginnen, dan is de oplossing wellicht een cursus. Stapsgewijs kun je dan leren hoe je een website opbouwt waar je geld mee kunt verdienen. Mensen die in dit geval de oplossing bij jouw zoeken zijn:
-
Mensen die een bepaalde vorm van pijn ervaren (er is een probleem of grote vraag)
-
Mensen die snel een oplossing zoeken voor een ontstane situatie
-
Vrouwen (kopen over het algemeen eerder dan mannen)
Tip 3 – Concurrentie
De hoeveelheid concurrentie in de markt waarin je actief bent is van invloed op jouw resultaten. Omdat je altijd te maken hebt met concurrentie, is het slim om inzicht te krijgen in hoeveel precies. Dit kan met diverse betaalde tools, maar ook door even te googelen.
Zeker in het begin zal je er nog niet bovenuit steken. Verwacht dan ook niet dat je na 5 artikelen veel succes hebt. Dit is van veel factoren afhankelijk en weet dat ook. Als jij 2 maanden bezig bent en je concurrent als 3 jaar, weet je dat aan hem een voorbeeld kunt nemen. Maar weet ook dat je resultaten niet hetzelfde zijn.
Probeer zeker in het begin zoveel mogelijk zoekwoorden te googelen die bij jouw product horen. Kijk wat er naar boven komt in Google. Zo kun je een inschatting maken van jouw concurrentie, hoelang ze bezig zijn en waar jij beter in kunt worden.
Concurrentie is overigens niet slecht, eerder goed. Het betekent namelijk dat je een product promoot dat veel gevraagd is. Er is dus ook veel te verdienen. Maar je zult er wat voor moeten doen om concurrentie voor jouw concurrent te worden (focus je hier echt niet op!). Het komt niet vanzelf. Hier kom op terug op tip 1: zoek iets dat bij je past.
Als het makkelijk was, zou iedereen het doen.
Weinig concurrentie is overigens ook een optie. Dit werkt tegenovergesteld. Weinig concurrentie betekent niet dat een product niet aanslaat, het betekent dat weinig mensen er iets vanaf weten of het lange termijn kunnen volhouden. Ook is het zoekvolume een stuk lager.
Geloof jij echter in een product dat weinig mensen zien zitten, dan kun je er nog steeds voor gaan. Het voordeel is namelijk dat als er gezocht wordt, jij gevonden wordt.
Tip 4 – Veel zoekopdrachten in jouw niche
Een manier om gevonden te worden die ik zeker in het begin zou adviseren is ranken in Google. Je promoot dan producten die door Google gevonden worden waar veel zoekvolume op is. Dit is niet alleen gratis, maar mensen zoeken met een reden. In Google heb je niet snel te maken met impulsaankopen. Er wordt gericht gezocht.
Een sterke manier om gevonden te worden is bijvoorbeeld het schrijven van reviews over een goed product. Kijk eens hoeveel er gezocht wordt op een product en hoeveel websites je ziet. Mensen die een review lezen zijn vaak al koopgericht. Jij kunt ze dan met jouw artikel overtuigen als je erop gevonden wordt.
Ook krijg je via Google zoeksuggesties die jouw zoekwoordonderzoek kunnen verfijnen. Onderstaande afbeelding is een mooi voorbeeld van suggesties die Google je geeft en waar veel op gezocht wordt.
Wat je kunt doen en hoe ik begonnen ben is om de suggesties die Google je geeft in een bestand te zetten. Het zijn namelijk zoeksuggesties die Google je geeft waarop veel gezocht wordt.
Als je dit hebt gedaan kun je deze woorden testen in een keyword tool. Die van Google zelf is gratis om te gebruiken en ook precies. Met die tool kun je een schatting maken hoeveel mensen per maand dat zoekwoord gebruiken. Zo kun je dus kijken voor welke zoekwoorden jij wilt gaan omdat hier veel zoekopdracht op binnen komen.
Tip 5 – Met welk product verdien je het meest?
Eerder in dit artikel al kort toegelicht, wat verdien je met een product? En hiermee samenhangend, wat kost een product? Het ene product is namelijk het andere niet. Waar ik vaak naar kijk is hoeveel % van de productprijs is commissie. Dit hangt namelijk samen met hoeveel moeite ik er voor wil doen. Ook kijk ik of een product 1-malig, wederkerig of een reeks commissies uitkeert.
De kracht van wederkerige commissies is groot, maar vaak zijn dit kleinere bedragen. Je krijg dan periodiek een bedrag zolang de koper het product afneemt. Een reeks commissies kan betekenen dat een afgenomen product in een funnel van meerdere producten ligt. Koopt iemand een product dat jij gepromoot hebt en vervolgens ook het 2e of 3e product, dan krijg jij hierover ook commissie.
De basis van wat je verdient ligt bij de product kosten, commissie, zoekvolume en dus vraag, concurrentie en hoe relevant jij bent. Er is niet 1 product dat het meeste verdient namelijk. In grote lijnen kun je aanhouden dat een product met veel zoekvolume, product kosten onder de €100,- en gemiddeld 50% commissie best interessant zijn.
De drempel om te kopen is dan nog niet zo hoog. Mensen zoeken het product al dus zijn al in koopmodus en jij krijgt een riante commissie over de verkoopprijs.
Tip 6 – De affiliate funnel
Als je rondkijkt op bijvoorbeeld PayPro zal je opvallen dat product aanbiedingen veel kunnen verschillen van elkaar. Dit ligt niet aan PayPro, maar aan de aanbieder van het product. De ene aanbieder besteedt namelijk meer aandacht aan zijn product en de ander weinig. Kijk daarom niet alleen naar PayPro scores, maar ook naar het hele affiliate programma.
Soms lijkt een product me interessant tot ik de beschrijving lees. Deze is dan voor mij dan niet duidelijk genoeg of te kort door de bocht. Als ik geen vertrouwen haal uit de beschrijving, het commissiepercentage klein is en ik ook niet de indruk krijg dat de aanbieder er moeite voor doet, dan is dat een vraagteken voor me.
Hetzelfde geld andersom. Sommige aanbieders leveren een lading aan nuttige informatie, linkjes, promotiemateriaal en een goede commissiestructuur.
Wat ik vervolgens doe is hun landingspagina bekijken en het betaalscherm. Ik kan namelijk wel een goed artikel schrijven waarin mensen klikken, als de landingspagina er vervolgens onbetrouwbaar uit ziet, dan doe ik werk voor niks.
Met een betrouwbaar ogende landingspagina weet je ook dat de aanbieder serieus is. Er wordt moeite voor je gedaan en de kans op een conversie wordt groter.
Tot slot het betaalscherm. Dit is de laatste stap van de funnel. Hier moet mensen de betaalpas tevoorschijn halen en betalen. Ook hier kan het nog fout gaan en daarom check ik ook deze pagina.
Tip 7 – Laat je inspireren en ga niet kopiëren
Een goede tip die veel affiliates gebruiken is om te kijken wat grotere concurrenten doen op hun website. Hier kun je namelijk veel van leren. Ga jij 1 of meerdere producten promoten die je op meerdere website ook ziet, laat je dan inspireren.
Hierbij zit er een groot verschil tussen inspireren en kopiëren. Inspiratie is letten op waar je concurrent aandacht op legt:
-
Hoe worden bezoekers overtuigd?
-
Waar worden bezoekers naartoe geleidt?
-
Hoe bouwen zij hun website en artikels op?
-
Gebruiken ze tools zoals pop-ups?
-
Wat zijn hun meeste gelezen artikelen?
Dit en meer kun je als inspiratie gebruiken om jouw website verder mee te ontwikkelen. Als je kunt achterhalen waar ze het meest over schrijven of hun bezoeker heen leiden, is dat product misschien interessant voor jou.
Probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden. Als iets werkt en je ziet het bij meerdere websites terugkomen, laat je dan inspireren en leg daar je focus.
Tip 8 – Elkaar helpen is een win-win situatie
Als je een product gevonden hebt, kun je het gaan promoten. Vaak geeft een aanbieder al informatie mee die je mag gebruiken. Denk aan tekst, reviews, banners etc. Dat is vaak een teken dat ze om hun affiliates geven en ze je op pad willen helpen.
Is deze informatie er niet, maar wil je wel meer weten, neem dan eens contact op met de aanbieder. Je weet dan direct met wie je samenwerkt. Bieden ze je hulp aan op welke manier dan ook en zijn ze bereidwillig om jou te helpen, dan is dat een win-win situatie.
Dit kan namelijk het verschil maken tussen een gewoon artikel en een top artikel. Als jij net iets verder kijkt en met unieke relevantie informatie komt, breng je dus ook waarde naar de bezoeker.
Wees dus nooit bang om naast het promoten van een product, ook eens contact op te nemen met de aanbieder. Vaak komen hier verrassende dingen uit, die jouw artikel of website optimaliseren.
Tip 9 – Doe onderzoek naar het bedrijf dat je promoot
Je hoort het niet vaak, want vaak gaat het om het product, maar het bedrijf erachter is minstens zo belangrijk. Verkoop jij iemands product die het zelf niet verkocht krijgt, bedenk je dan even of je goed bezig bent. Niet alleen het bedrijf is dan twijfelachtig, het product dat jij promoot ook.
Ga daarom voor jezelf na of het om bekende producten gaat. Kijk of het product goed staat omschreven en aangeschreven. Zie je het product product regelmatig in zoekmachines? Wordt er wellicht geadverteerd door het bedrijf?
Geloof niet altijd alleen het product, kijk ook naar de persoon of het bedrijf erachter.
Tip 10 – De landingspagina
Jij promoot een product en iemand klikt op je link. Vervolgens komt de bezoeker op de landingspagina van de product eigenaar. Maar hoe ziet deze landingspagina eruit? Denk en check het volgende:
-
Wordt je gedreven tot aankoop? (ofwel zou jij hier kopen)
-
Is de pagina logisch opgezet (goede structuur)
-
Is het duidelijk waar je als bezoeker op moet klikken of naartoe moet navigeren?
-
Wordt het product interessant genoeg uitgelegd?
-
Introduceert de maker ervan zichzelf?
-
Ziet het eruit alsof de maker weet hoe een affilaite marketing werkt of zie je overal blauwe linkjes?
-
Is de tekst pakkend?
Bedenk je dit, als jij het product niet zou aanschaffen op de landingspagina, waarom je bezoeker dan wel?
Tip 11 – Promoot meerdere producten
Hoe goed alles ook klopt, wed nooit op 1 product. Vooraf kun je overal groen licht hebben, dat betekent niet dat je hier ook op gaat verdienen. Jij zelf speelt hierin een grote factor. Promoot daarom meerdere producten die wel aan elkaar gerelateerd zijn. Zo kun je kijken op welke producten je de meeste kliks krijgen en voor welke producten je meer moeite wilt doen.
Tip 12 – Investeer in jezelf
Een off-topic tip of juist niet? Met investeren in jezelf bedoel ik dat je slim te werken moet gaan en niet zelf het wiel moet uitvinden. Ik lees regelmatig artikelen, tips en forums om mezelf slimmer te maken en mijn werk te optimaliseren.
Daarnaast investeer ik in mijzelf door middel van cursussen. Ik promoot ze dus niet alleen, ik koop ze ook. Bepaalde cursussen zijn namelijk enorm waardevol en helpen je veel sneller verder.
Een van de cursussen die ik je kan aanraden is de Affiliate Marketing Revolutie. Deze cursus is een zeer goede basis en bespreekt bovenstaande punten tot in detail. Daarnaast krijgt je toegang tot een misschien wel veel waardevoller forum. Ik ben oprecht wel eens verbaasd over de waarde die hierin wordt gedeeld. Soms kan ik die waarde 1 op 1 toepassen, maar het is altijd een bron van inspiratie.
Ik hoop dat ik je met mijn tips verder heb kunnen brengen en jou waarde heb kunnen bieden. Wees niet bang om in jezelf en je website te investeren. Niet alleen betaald dit zich op termijn terug, je creëert er ook waardevol netwerk mee voor lange termijn.
Hoe kies je het beste affiliate marketing product in jouw niche?
Gebruik tip 12 en leer alles over het juiste product en de promotie ervan!
Zoek jij naar het ideale affiliate product?
Leer hier alles over het vinden en promoten ervan!
Gerelateerde artikelen
Bedankt voor het lezen van dit artikel. Wil je me laten weten wat je er van vond door hieronder je reactie achter te laten?
Dank je wel!