Een review website starten is in affiliate marketing een slimme zet, als het gaat om het trekken van de juiste bezoekers. Sterker nog, de bezoekers die je krijgt zijn vaak niet alleen de juiste, maar hebben vaak ook een koopintentie.
Dit type websites bevatten vaak veel of zelfs alleen maar product reviews van affiliate producten. Vaak is dit in een niche, maar soms ook algemeen. Dit hangt van de intentie van de website af. Het sleutelwoord bij deze websites is eerlijkheid.
Inhoudsopgave
Waarom een review website?
Mensen kennen het product dat je promoot en hebben vaak minder overtuiging nodig. Stel dat jij je website begint over reviews over wasmachines. Op jouw website zul je dan zoveel mogelijk wasmachines van diverse merken vergelijken en beoordelen. Dit betekent dat hoe meer reviews jij achterlaat, elke keer weer over een bepaalde wasmachine, hoe gerichter en hoger Google jou kan indexeren. Google weet waar het over gaat en je bezoeker weet dit.
De flow aan mensen die op jouw website komt wordt ook steeds groter, doordat je hele gerichte informatie geeft. Mensen die een wasmachine zoeken of willen weten wat mensen aanbevelen, komen dan op jouw website uit en zien hier precies wat ze zoeken. Dit maakt voor hen de koop uiteindelijk een stuk aantrekkelijker. Ze kennen het product al, ze zochten een bevestiging en kregen die van jou (als het goed is) en kunnen dan op jouw affiliate link klikken om tot koop over te gaan.
Hoe een review website werkt
Een review website kun je op verschillende manieren inzetten, de methode die ik behandel is de meest eenvoudige en ook meest snelle. Je zet namelijk reviews op jouw website van diverse producten in dezelfde niche waarover jij een eerlijke review schrijft. Omdat er vaak meerdere producten beschikbaar zijn in 1 niche, kun je dus ook genoeg goede reviews maken met gedetailleerde informatie.
Belangrijk is dat je altijd eerlijk schrijft. Beschrijf een product niet beter dan dat het is. Dit valt (op den duur) op. Als elke product dat jij beschrijft goed is, zal de lezer in twijfel kunnen trekken hoe betrouwbaar je artikel en je website nog is.
Onder of in elke review plaats jij jou affiliate link waarop mensen kunnen klikken na het lezen. Het interessante van dit soort websites, is dat mensen graag vergelijken en vaak pas kopen na het lezen van een of meer reviews. Ze willen dus al kopen, maar Googelen naar bewijs dat iets echt werkt, naar meningen van anderen en naar ervaringen.
Op deze website staat bijvoorbeeld mijn eerlijke review van de Affiliate Marketing Revolutie. Mensen die op zoek zijn naar meer informatie over deze cursus, zullen in Google als snel het woord review of ervaringen met affiliate marking als zoekterm gebruiken. Jij kunt hier naar boven komen, omdat jij er 1 of meer goede reviews over hebt.
Verschil tussen review website en niche website?
Het grootste verschil tussen een review website (in een niche) en een niche website, is dat dat je veel gerichter schrijft voor mensen met een koopintentie. Een review website zal over het algemeen bezoekers trekken die meer willen weten over een product. Ze kennen het product al of hebben er van gehoord en willen meer bevestiging over hun keuze.
Wanneer jij deze mensen deze laatste zet kan geven door een bijvoorbeeld bepaald onderdeel overtuigend te brengen, scoor je hiermee. Ten opzichte van een gewone niche website, waar ook reviews op kunnen staan, trek je veelal bezoekers die ook gewoon meer willen weten. Hoe werkt iets? Wat is iets precies?
Dit zijn dus mensen die zelf bijvoorbeeld zijn waar jij zelf ooit ook was, en informatie zoeken die hen verder brengt. Dit hoeft niet per se met koopintentie te zijn, maar ook voor informatievoorziening.
Op deze manier kun je dus 2 stromen van verkeer sturen, waarvan reviews wellicht iets minder mensen naar je website trekt, maar wel vaker de juiste. Een normale niche website trekt meer mensen, maar vaker lezen ze je artikel en gaan weg.
Kiezen voor een niche
Vergelijk voor het gemak een niche website eens met een niche webwinkel of algemene webwinkel. Wanneer jij iets ziet bij een winkel die van alles verkoopt, zul je eerder denken, is het wel wat ik zoek? Als je hetzelde product tegenkomt in een niche webshop, die helemaal ingericht is rondom dat product, dan zul je hier een beter gevoel bij hebben en ook eerder geneigd zijn hier te kopen.
Bij een niche review website werkt het ook zo, alleen vind ook Google het fijn. Wanneer jouw website over alleen maar elektra producten gaat en jij bijvoorbeeld alleen maar reviews over huishoudelijke apparaten plaatst, zal de opzet logisch zijn. Mensen snappen de intentie van je website en je komt geloofwaardiger over.
Wanneer je hier ook fitness apparatuur en tuinartikelen bij gaat verkopen, zal het al algemener worden en gaat het gevoel van je niche weg. Je verkoop immers een grasmaaier anders als een wasmachine.
Google zal het ook waarderen wanneer je kiest voor een specifieke informatie en dus duidelijkheid geeft aan bezoekers. Google zal daardoor zien dat jij relevant bent en jouw website eerder laten zien dan andere (algemene) websites. Een tip: kies een niche store waar je ook gevoel mee hebt. Dit maakt het ook leuker en makkelijker om op te zetten.
Bedenk een passende domeinnaam
Als je de niche gekozen hebt, moet je ook een website maken en dus een domeinnaam aanschaffen. Hierop zet je jouw website namelijk. Bedenk je bij een domeinnaam goed hoe je deze wilt noemen. Deze naam ziet de lezer namelijk, maar Google ook. Bovendien ziet het er raar uit, als je een niche hebt in huishoudartikelen en je domein hiervan afwijkt. Een simpel voorbeeld is www.huishoudreviews.nl.
Je eerste reviews
Niks gaat vanzelf en dus is de volgende stap om jouw eerste of volgende review te schrijven. Waar jij nu een voordeel hebt ten opzichte van iemand die geen review site heeft, is dat je niet lang hoeft te zoeken naar goede zoektermen. Sterker nog, koopgerichte zoektermen zijn makkelijker te bedenken.
Wat je nodig hebt is je eerste product waaraan aan affiliate programma gekoppeld staat en dit product gaan onderzoeken. Dit kun je doen met verschillende programma’s, PayPro is er een van.
Als je je producten of meerdere producten gevonden hebt, ga je ze beschrijven, onderzoeken en beschrijf je wat een lezer wilt lezen. Daarbij kun je de producten zelf ook aankopen om zo diepgaande informatie te kunnen delen.
Je kunt vervolgens vergelijken wat het product precies is wat wordt er aangeboden) en hoe verhoudt dit zich tot de prijs van het product. Hoe goed loopt het product? Hoe wordt er op Google op dit product gereageerd? Wie is de maker van het product? Etc.
Houd altijd in gedachten dat je tijdens je review eerlijk bent, zoals ik eerder al heb aangegeven. Zorg ervoor dat je artikel en/of je website niet in twijfel getrokken worden. Verkoop geen producten waarvan de commissies hoog zijn, maar waar jij niet achter staat of zelf niet zou kopen.
Jouw affiliate link
Ben je tevreden over je artikel, heb je alles beschreven wat het artikel relevant maakt en interessant houdt en denk je dat het een lezer overtuigd? Dan volgt nu een aanbod met jouw affiliate link. Mensen zijn geïnformeerd en dit is een logisch slotstuk van jouw artikel. Je wilt dat iemand doorklikt.
Dit kan op meerder manieren, door middel van een banner, een knop, een link in een stukje tekst. Als maar duidelijk en logisch is wat jij van de lezer verwacht. De volgende stap is aan jou om je 2e of volgende review te schrijven.
Het moeilijkste komt nu pas…volhouden. Elke week consistent een artikel plaatsen. Meer mag, minder liever niet. Behoudt kwaliteit boven kwantiteit. en bouw gestaag verder aan jouw website. De een heeft na een maand zijn eerste commissie, de ander na 5 maanden, dit is lastig te voorzien en hangt van meerdere factoren af.
Van 1e artikel naar 1e commissie
Je zult zien dat het best een paar weken kan duren voordat jij van je 1e artikel naar je 1e commissie gaat. Het kost je tijd, wellicht geld, maar vooral moeite. Geloof echter in jezelf en herinner jezelf eraan waarom je begonnen bent. Het is erg verleidelijk om jezelf te gaan vergelijken met andere mensen. Focus op jezelf. Uiteindelijk bouw je niet aan een tijdelijk inkomen, maar aan een levenslang inkomen, een stukje digitaal vastgoed.