Wie zou het nou niet willen, één keer een goed blog schrijven en er vervolgens jarenlang geld mee verdienen. Dit is waar voor mij geld verdienen met bloggen namelijk op neer komt. Mensen informeren, voorzien van relevante informatie over je niche en als gevolg daarvan geld verdienen. Zeker als je dit een beetje serieus aanpakt, kun je het zelfs volledig passief maken. Dit betekent dat je jouw blog voor je kan laten schrijven, waarbij jij ze alleen plaatst en er geld mee verdient.
Misschien heb je nu al een blog of wil je er een beginnen. Om er geld mee te verdienen zijn er in ieder geval een paar factoren van belang. Als je die onder de knie hebt of krijgt, wordt de titel van dit artikel gegarandeerd waarheid. Daarom bespreek ik een van de belangrijkste factoren van een goede blog website: een goed artikel leren schrijven. Dit wordt veel onderschat en krijgt vaak pas als laatste aandacht. Dit terwijl je er eigenlijk mee moet beginnen! Benieuwd waar je zeker op moet letten? Lees direct door.
Inhoudsopgave
Meest gemaakte fouten in vogelvlucht
Maak niet dezelfde fout als andere (startende) bloggers. Ook al ben je al even onderweg met je blog, dan nog kun je deze fouten maken. Geld verdienen met bloggen is waar het om draait. Zoals het woord als aangeeft, heb je een blog. Een blog heeft artikelen en dat is ook waar het allerbelangrijkste gebeurd van je website.
Uit enthousiasme wordt vaak begonnen met het mooi maken van de website. Deze helemaal kloppend maken met een groot menu, kennisbank en een mooie homepage. Voordat je het weet wordt het een kleine kermis of een in jouw ogen gelikte website. Maar wel zonder inhoud. Met al deze dingen is niks mis, maar voorkom dat je een supermooie website hebt waar geen bezoeker op af komt. Bezoekers heb je immers nodig om geld te verdienen. Zeker als je affiliate marketing erop toepast.
Begin juist met je website basics, dus een basis menu, een basis homepage en correct instellingen van je website zelf. Zorg eerst dat Google je gaat vinden en ranken en dat je linkjes op je website juist staan. Het zijn (zeker in het begin) de kleine, op het eerste oog onzichtbare dingen die belangrijk zijn. Geen idee hoe dit precies moet? Dan raad ik je aan de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard eens te raadplegen. Hij legt uit waarom deze basis zo belangrijk is en ook hoe je het doet.
Zonder goede artikelen geen bezoekers
Logisch toch? Dat is immers waarom we artikelen lezen. We willen er iets van leren. Maar een goed artikel schrijven is lang niet voor iedereen vanzelfsprekend. Dit ondervond ik zelf ook. Het is niet alleen een kwestie een stuk tekst schrijven en publiceren. Er komt wel degelijk een bepaalde volgorde bij kijken en de kleine dingen zijn best belangrijk.
De basis van een goed artikel
Hieronder een opsomming van belangrijke punten die je niet wilt vergeten in je artikel. Let wel, ik heb het hier over een artikel op een affiliate website (zoals de website waar je nu op zit).
Relevante en informatie tekst
Dit lijkt vanzelfsprekend maar geld verdienen met bloggen en slechte teksten die onleesbaar zijn gaan niet samen. Je kan je voorstellen dat je als lezer bepaalde informatie tot je wilt nemen. Om iets over het onderwerp dat je zoekt te weten te komen. Zorg er dus voor dat je een lezer waarde geeft wanneer hij/zij jouw website bezoekt.
Niet iedereen is een geboren copywriter, maar zie je bezoekers als potentiële klanten die je wilt informeren. Je wilt niet direct een product door de maag duwen, maar ook niet aan de oppervlakte blijven. Leidt iemand daarom door een verhaal heen en blijf boeiend.
Ben jij een blogger die moeite heeft met schrijven of wil je beginnen, overweeg dan zeker eens om je teksten uit te besteden. Ja, in het begin kost dit geld, maar het levert je uiteindelijke goed geschreven teksten op. Je bezoeker zal dit waarderen (komen terug, lezen meer = blijven op je website, kopen het product). Een goede partij hiervoor is Writgo. Wil je liever zelf echt goed leren schrijven? Dan raad ik je deze training voor copywriting aan.
Lang genoeg (+/-1500 woorden)
Een vuistregel die ik voor mezelf hebt, maar geleerd heb van mijn coach is dat je teksten gemiddeld gezien tussen de 1000 en 1500 woorden wilt hebben. Dit is van de inleiding tot en met de conclusie. Ook Google heeft voorkeur aan langere teksten van 1500 woorden of meer omdat deze vaak meer informatie bevatten, lezers verder helpen en een goed verhaal kunnen vertellen.
Minder dan 1000 woorden mag zeker, maar het wordt dan al lastiger om een dieper op een onderwerp in te gaan en de kern te pakken. Als het onderwerp dit toelaat, is het geen probleem, maar zoek het net wat hoger.
Typ jij 1500 of meer woorden, houdt dan rekening dat je wel relevant blijft en niet teveel afwijkt van je onderwerp. Het gevaar (had ik in het begin ook), is dat je maar gaat schrijven om bijvoorbeeld aan 2500 woorden te komen. Besef je wel, 1500 woorden lees je gemiddeld in 15 minuten. Hoe meer je schrijft, hoe langer iemand moet lezen. Dit lukt alleen als je tekst goed is.
AIDA formule
Misschien ken je hem wel, de AIDA formule. Deze staat voor Attention Interest, Desire, Action. Dit zou de opbouw van elk artikel moet hebben. Je begint met het trekken van aandacht. Iemand wil iets weten, jij maakt diegene warm met aandacht. Vervolgens ga je iemand interesseren. Je legt bijvoorbeeld een situatie uit van jezelf, je verplaatst je in je lezer of je geeft informatie waarvan je weet dat je lezer daar naar op zoek is.
Vervolgen wil je dat iemand aan je artikel blijft plakken. Je gaat verlangen kweken. Jij weet de oplossing die je lezer nodig heeft. Je bouwt een verhaal op en blijft boeiend schrijven.
Vervolgens is het tijd voor actie. Je hebt nu de aandacht van je lezer, je hebt zijn interesse gewekt en hij of zij verlangt naar wat jij te bieden hebt. Dit is actie. Je kun hier van alles aanbieden, zoal het maar een logisch gevolg heeft op de vraag van je lezer. Voorbeeld: jij wilt geld verdienen met bloggen. Hoe handig is het dan dat jij goed kan leren bloggen omdat dat geld oplevert. Deze training copywriting kan jou perfect helpen.
Niet (te veel) op sales gericht
Dit is een valkuil voor veel startende bloggers, misschien jij ook wel? Ze willen direct geld verdienen met bloggen en stoppen overal linkjes, banners en call to actions. Jij wilt verkopen en je denk iemand over te kunne halen. Maar, niks is minder waar.
Een goed artikel is vaak niet puur op sales gericht. Je wilt namelijk geïnformeerd worden en niet het gevoel hebben dat het een verkooppraatje is. Niet alleen heeft je lezer dat snel door, het gaat je frustreren omdat het vaak het tegenovergestelde effect heeft. Uitzonderingen zijn er als je bijvoorbeeld een review over een product schrijft of echt weet dat iemand in koopfase zit als ze je artikel lezen. Dan moet jij ze het laatste zetje geven.
Blijf anders vooral informeren en laat op logische plaatsen een verwijzing naar een product achter. De lezer zal duidelijk zien dat je iets biedt, zonder dat het overdaad is ”irritant” is.
Goede call to action
Om geld te verdienen met je blog, heb je call to actions nodig. Je hebt ze overigens niet in elk artikel nodig, maar als je ze gebruikt, moet het kloppen met de inhoud en opvallen. Vaak zie je call to action 3 keer. In het begin van een tekst (een knop of link), 1 of 2x in het midden als knop of link (afhankelijk van je tekstlengte) en op het eind.
Aan het eind is het vaak een banner of een duidelijke knop. Vaak zie je hier ook een foto van het product en een goede tekst die laat zien dat je actie moet ondernemen. Je kunt call to actions of veel manieren verwerken. er is geen goed of fout. Let er wel op dat ze opvallen en het einde van je tekst markeren. Wat ik vaak doe is ook andere artikelen tonen voor het geval iemand door wil lezen. Op die manier houd je mensen ook langer op je website, wat Google weer als positief ziet.
Past goed tussen je andere artikelen op je website
Misschien een no-brainer, maar zorg ervoor dat je artikel past tussen je andere artikelen. Ga niet ineens over niet gerelateerde onderwerpen praten. Blijf bij je niche en houdt je website hierop gericht.
Een tip: besteed zoekwoordonderzoek uit. Dit kan je helpen met onderwerpen en artikelen die aan elkaar gerelateerd zijn. Typely is hiervoor een geschikt bedrijf waar ik erg tevreden over ben.
Geen/zeer weinig spelfouten
Hoe snel zou jij afhaken als je in elke zin wel een typefout leest. Dit staat slordig, leest niet lekker weg als je ze ziet en je vraagt je af wat de kwaliteit van het artikel is. Uiteraard kan het je overkomen, maar vaak struikelen mensen erover. En manier om dit te voorkomen of te minimalsieren is:
- Schrijf eerst alle koppen van je tekst (het geraamte)
- Schrijf alle teksten vervolgens (de alinea”s)
- Lees je artikel door op spelfouten/zinsopbouw, dit is je eigen controle.
- Voeg vervolgens linkjes, afbeeldingen etc toe.
Systematisch te werk gaan kan je namelijk helpen en voorkomt dat je vastloopt op een alinea. Mijn ervaring is dat als je je tekst eerst in een keer schrijft, je de verhaallijn ziet. Die ga je missen als je tussen ook alle linkjes, afbeeldingen en knoppen als goed wil hebben staan.
Goed gebruik gemaakt van zoekwoorden
Tot nu toe hebben alle bovengenoemde punten weinig zin als je slechte zoekwoorden gebruikt. Lang was dit voor mij ook helaas het geval. Je kan nog zoveel produceren, zonder goede zoekwoorden, laat Google jouw artikel niet naar voren komen. Zonde toch.
Ik kon dan ook letterlijk zien dat door het uitbesteden van mijn zoekwoordonderzoek, ik vanaf de eerste maand meer bezoekers kreeg. Leuk metafoor: Je zoekwoord is als het ware het haakje waarmee je gericht vist in Google. Een goede titel en een meta-omschrijving zijn het aas op je haak. Je artikel is vervolgens de manier waarop je je vis binnenhaalt. Goede zoekwoorden gebruiken is dan ook een zeer belangrijke factor, geld verdienen met bloggen wordt anders erg lastig.
Pakkende kop en voldoende tussenkoppen
Een pakkende kop is soms het halve werk. Let je toevallig wel eens op krantenkoppen of tijdschriften. De reden dat je ernaar kijkt is omdat ze zo zijn geschreven dat jij er naar wilt kijken. Je wilt het lezen. Dit wordt door professionals gedaan, maar het laat zien wat een goed titel kan doen. Je wordt direct getriggerd.
Bedenk voor jezelf, voor elk artikel een pakkende kop. Zorg vervolgens voor voldoende tussenkoppen. Deze mogen gerust 4-5 woorden lang zijn. Deze maken je tekst goed scanbaar. Dit is namelijk wat wij als mensen doen: we scannen teksten en lezen als het interessant genoeg is. Je kop en tussenkoppen zijn dus erg belangrijk.
Waar nodig een relevante afbeelding of video (niet van Google)
Niet alleen Google waardeert een goed opgemaakte tekst, ook je lezer. Stel je voor dat je 3000 woorden tikt, zonder 1 afbeelding of video. Dat zou droge stof zijn, mits jij zoetsappig kan schrijven. Google herkent als een tekst rijk is: voorzien van een Youtube video of relevantie afbeeldingen. Rijke teksten worden dan ook gewaardeerd.
Overdrijf hier niet in, zet niet achter elke alinea een foto. blijf relevant. Een foto moet toegevoegde waarde hebben en geen afleiding vormen. Zorg ervoor dat je foto’s ook vrij zijn van auteursrechten. Pak daarom geen afbeeldingen van Google, maar van websites zoals Pexel, Pixabay en Unsplash.
Wordt een meester in copywriting
Hopelijk heb ik je tot nu toe al verder kunnen helpen met waar een goed artikel ten minste aan moet voldoen. Er zijn vrij veel kleine dingen waar je rekening mee wilt houden. Geld verdienen met bloggen is overigens leuk en alle genoemde punten zijn prima onder de knie te krijgen. Soms duurt het even voor je de juiste bezoekers aantrekt en voordat je echt weet dat je artikelen aanslaan.
Als het schrijven je nog niet helemaal lekker zit, je nog aan het leren/oefenen bent of je commissies achter blijven, overweeg dan zeker eens een training copywriting. Een training helpt je niet alleen met alle essentiële punten van een goed artikel, ook wordt je geholpen met hoe jij uiteindelijk het verschil kan maken ten opzichte van je competitie (waar daar boks je tegenop).
Vragen als, heb je duidelijk in je vizier voor wie je schrijft? Schrijf je zoals je praat of typ je als een robot voor een goede SEO? Of typ je heel formeel zonder dat je het doorhebt? Het zijn slechts enkele vragen die je artikel direct oninteressant kunnen maken voor je lezer. Wil jij een meester worden in copywriting en je blog dankzij internet omtoveren tot geldmachine? Grijp dan nu onderstaande kans!
Leer nu hoe internet voor jou kan werken met de juiste woorden en ontdek:
- Hoe je een tekst schrijft die converteert
- De kracht van emoties in je tekst
- Hoe je juist anderen jouw verhaal laat vertellen
- Wat je kunt doen als je inspiratieloos wordt
- Nog veel meer..