High ticket affiliate marketing. Wat is het, hoe werkt dit en hoe interessant is dit? Hierbij ga ik er even vanuit dat affiliate marketing een bekend begrip voor je is. In een notendop komt het neer op het promoten van fysieke of digitale producten in ruil voor een commissie. Dit kan met veel producten in veel niches. Promotie kan plaatsvinden via een bijvoorbeeld een affiliate website met blogartikelen.
High ticket affiliatie marketing is in de basis vrijwel hetzelfde als de normale promotie. Je promoot namelijk nog steeds een product, in een niche en dit kan ook via een website, blogartikel, social media of landingspagina.
Toch zitten er grote verschillen in high ticket promotie ten opzichte van de normale methode. Voor het gemak noemen we dit even low ticket affiliate marketing. In dit artikel neem ik je mee in de vraag hoe interessant high ticket producten zijn. Na afloop weet jij of je voor low of high ticket wil gaan, of misschien wel beide?
Inhoudsopgave
Wat is high ticket Affiliate Marketing?
High ticket affiliate marketing is zoals de naam al verklapt het promoten van producten met een hogere prijs. Het zijn vaak producten met een prijs boven de €100-250,- Denk aan duurdere cursussen of fysieke producten zoals fietsen, bankstellen en televisies. Het grootste voordeel van het promoten van dit soort items zijn de hoogte van de commissies.
Een low ticket product van bijvoorbeeld €10 – €75,- levert gemiddeld een commissie op van enkele euro’s tot maximaal enkele tientjes. Bij high ticket kun je al snel denken aan honderden euro’s commissies per sale. Simpelweg omdat de productprijs hoger ligt en de commissie daardoor stijgt.
Voordat ik je te enthousiast maak (honderden euro’s commissie klinken verleidelijk), moet je je wel beseffen dat de weg naar een commissie iets anders is. Je hebt nog steeds een website of landingspagina, je promoot nog steeds via een artikel of review, maar de voor een bezoeker is de overweging om een product van €50,- te kopen sneller gemaakt dan voor een product van €1000,-.
Een logisch gevolg hiervan is dat je minder commissies nodig hebt voor een leuk inkomen, maar ook meer mensen moet aantrekken en overtuigen. De mensen die een duurder product kopen weten echter al wel dat het deze prijs heeft.
Is high ticket affiliate marketing interessant genoeg?
Ja dat is het zeker, maar staar je er niet blind op. De promotiemethode van duurdere producten is feitelijk hetzelfde als het promoten van goedkopere producten. Alleen wil een bezoeker logischerwijs meer weten over een duurder product dan over een goedkoper product. Omdat het om een grotere investering gaat, doen mensen natuurgetrouw meer onderzoek.
Hier zit overigens wel een wezenlijk verschil tussen fysieke en digitale producten. Stel je voor dat jij een elektrische fiets wilt kopen, dan heb je hier meerdere aanbieders van. Deze kun je vergelijken en daar waar jouw gevoel het beste is en de prijs gunstig kun je de aankoop doen. Dit onderzoek zowel op internet doen als in een winkel.
Dit maakt het promotie van fysieke producten dus net iets anders. Je hebt namelijk online een aanbod, maar in een winkel ook de mogelijkheid om te testen. Hierin moet je dus al snel gespecialiseerd zijn en vertrouwen uitstralen.
Als we kijken naar duurdere digitale producten, dan hebben we vaak te maken met 1 of slechts enkele aanbieders. Allemaal alleen online, want fysiek bestaat het product niet. Hiermee knip je dus al een grote blokkade weg. Mensen kunnen een online product namelijk niet in een winkel testen en later alsnog bij jou kopen.
Stel je hebt slecht één aanbieder van een goed aangeschreven cursus en mensen zoeken hierop, dan is de kans op succes groot. Een goed voorbeeld hiervan is de Crypto Masterclass. Je hebt dan de kans dat mensen op jouw website en artikel terecht komen aanzienlijk vergroot. Dan komt het vooral aan op overtuigingskracht. Een goede concurrentieanalyse kan je hierin verder helpen om te weten wat jij meer kunt bieden.
Kortom, of het promoten van duurdere producten interessant is voor jou, ligt vooral aan jou, je niche en je interesses. Een gulden middenweg hierin is om een website te maken waarin je beide doet. Zowel low ticket als high ticket producten promoten. Wel in dezelfde niche uiteraard.
Low ticket vs. high ticket affiliate marketing
Je zal inmiddels een beeld hebben van wat low ticket en high ticket producten zijn en hoe deze zich verhouden tot affiliate marketing. Om dit beeld concreter te maken en jouw beslissing makkelijker (als je nog niet weet wat je wilt) zet ik de voor- en nadelen op een rij.
Low ticket affiliate marketing
-
Mensen kopen het product sneller
-
Minder mensen nodig voor een commissie
-
Promotie gaat makkelijker
-
Producten zijn snel gevonden
-
Je kunt makkelijk meerdere producten vinden in dezelfde niche
-
Meer concurrentie
-
Commissies vallen lager uit
-
Je hebt meer commissies nodig voor een leuk inkomen
-
Je bent niet snel uniek
High ticket affiliate marketing
-
Hogere commissies
-
Minder competitie
-
Vaak maar 1 aanbieder, dus je kunt snel gevonden worden
-
Je kunt makkelijke het verschil maken met concurrentie
-
Minder commissies nodig voor goed resultaat
-
Meer bezoekers nodig naar je website
-
Producten zijn duurder, dus aankoop kan even duren
-
Steeds meer mensen doen het
-
Fysieke producten hebben meer competitie (winkels)
Waar moet je aan denken bij promotie?
Als je high ticket producten gaat promoten, zeker digitale producten die nog relatief onbekend zijn, moet je je beseffen dat je informatie goed moet zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uitgebreide reviews en relevante blogartikelen. Je wilt daar even de tijd voor nemen, omdat elke bezoeker een potentiële commissie voor je kan betekenen.
Belicht daarom meerdere kanten van een product zoals wat er positief en negatief aan is. Uitgaande van een digitaal product zoals een cursus kun je ook denken aan de kosten ervan. Wat je krijgt voor de prijs, dus hoeveel waarde biedt de cursus je? Hoe diepgaand is de training? Wie maakt er al gebruik van? Zijn er al reviews over en hoe positief zijn die?
Alles draait erom om de bezoeker een zo compleet mogelijk beeld te geven van het product dat ze willen aankopen. Wees relevant, interessant en origineel. Maar denk ook verder. Maak niet alleen een blogartikel, maak ook een video waarin je over de cursus verteld. Op deze manier wordt de kans groter dat iemand op jouw link klinkt en besluit de aankoop te doen.
Waar vind je high ticket producten?
Als je net begint met affiliate marketing, zijn enkele bekende affiliate netwerken waarmee je te maken kunt krijgen PayPro, Bol.com en Clickbank (internationaal).
Niet elk netwerk biedt echter de mogelijkheid om goedlopende dure producten aan te bieden. Dure producten kun je namelijk vast wel vinden, maar het is fijn om te weten dat een product ook vraag heeft.
PayPro steekt hier voor mij wel bovenuit. Zeker als je affiliate marketing in Nederland en België toepast. Zodra je je aanmeld bij PayPro zie je al vrij snel welke producten een hogere commissie hebben en populair zijn. Dit is al een winst, omdat je nu alleen nog moet kijken of het product in jouw niche past en interessant is om te promoten.
Goede producten om te promoten
Het maakt niet echt uit of je nog maar net begint met affiliate marketing of al langer bezig bent. Als je high ticket producten wil gaan promoten, is het verstandig om je sowieso goed in te lezen in een product, de voorwaarden, de commissie en de vraag ernaar.
Dit onderzoek is van belang omdat je je moet beseffen dat de drempel om een product te kopen hoger ligt bij een duurder product. Je moet er dus meer mensen naartoe sturen. Dit is makkelijk met goedkopere producten. Echter, verkoop jij 10 keer een product zoals de Trading Navigator Methode, dan ontvang je wel €5000,- aan commissie, waar dit €500,- zou zijn bij €50,- commissie.
Een vuistregel die je kunt aanhouden is dat je vooraf weet hoe hoog de commissies in jouw niche zijn en welk percentage dit van het aankoopbedrag is. Zo weet je niet alleen hoeveel je kunt verdienen, maar ook wat je ervoor moet doen.
Conclusie
High Ticket affiliate marketing is erg interessant. Hoeveel ervaring je hebt maakt hier niet zo uit. Wel moet je beseffen dat een duurder product minder snel verkoopt en je er daarom meer bezoekers voor moet hebben. Raadzaam is om goed onderzoek te doen naar duurdere producten en te kijken naar je concurrentie. Zo weet jij je uitgangspositie. Wil je graag beginnen of wil je een mix van low en high ticket producten, dat kan ook. Zorg er er alleen wel voor dat er structuur en logica in je website zit en dat je goed gevonden wordt.
Leer hoe affiliate marketing voor high ticket producten werkt
- Hoge commissies
- Minder commissies nodig voor hoog resultaat
- Weinig concurrentie
- Vaak maar 1 of enkele aanbieders