Online webshop starten met winstgevende producten

Leer hoe je je eigen webshop kunt starten of optimaliseren!

Gemiddelde leestijd: 17 minuten

Het zal je afgelopen jaren denk ik niet zijn ontgaan dat e-commerce (producten online verkopen) booming is en dat webshops als paddestoelen uit de grond schieten. Zelfs de media spreekt er vaak over. Online ondernemen maakt de afgelopen 2-3 jaar een enorme opmars in Nederland en België. Mede aangewakkerd of beter gezegd, mede mogelijk gemaakt door andere succesvolle dropshippers.

Met cursussen worden mensen van jong tot oud geleerd hoe ze zonder kennis en ervaring, een webshop kunnen starten. Aangezien ik zelf meerdere webshops heb gehad en heb opgezet spreek ik uit ervaring als ik zeg dat het niet heel moeilijk is om ermee te starten. Platformen zoals Shopify maken de wereld van online geld verdienen erg toegankelijk.

Wel is het zo dat er voldoende aandachtspunten zijn waar je niet te licht over moet denken. Ook al wordt het door anderen soms gebracht als snel geld, een snelle business of andere mooie verhalen, ten opzichte van 3 jaar geleden is de wereld van webshops wel aan het veranderen. Zowel positief als negatief. Je leest er alles over in dit artikel.

Waarom een webshop starten?

De redenen hiervoor lopen uiteen en zijn zowel persoonlijk als zakelijk te motiveren. Daarom deel ik een van de redenen waarom ik er mee startte én waarom volgens mij bijna elke ondernemer tegenwoordig ook instapt. Namelijk om online geld te verdienen. Uiteindelijk is het doel van een webshop namelijk om verkopen te generen.

Los gezien van of je een eigen merk hebt of niet, ook hiermee wil je verkopen genereren. Steeds meer mensen horen over de potentie van online ondernemen, webshops en de kans om ten opzichte van een salaris, veel meer geld te verdienen. De komst van de coronacrisis heeft dit zeker versterkt.

Waar de ene ondernemer vecht om zijn zaak te behouden, of een werknemer hoopt zijn baan te behouden, groeit e-commerce hard door. Hoe dit kan? Simpel, mensen kopen steeds meer online. In dit ”gat” springen veel mensen door aan de andere kant van de kassa plaats te nemen.

Wat heb je nodig?

Om te beginnen met een webshop, heb je wel bepaalde zaken nodig. Je kunt er niet zomaar mee beginnen. Wat je nodigt (als je het nog niet hebt) bepaald direct of je daadwerkelijk een webshop wilt starten of niet, namelijk:

  • Kamer van Koophandel nummer – je moet een onderneming zijn/bedrijf hebben
  • Rekeningnummer op bedrijfsnaam
  • Eventueel een creditcard op je bedrijfsnaam
  • Afhankelijk van waar je adverteert een Paypal of Stripe account en Klarna (Scandinavië)

Webshop starten met jouw merk?

Nu duidelijk is wat de voornaamste reden is waarom je een webshop wilt starten, is het tijd voor een naam voor je shop te bedenken. Mits je deze al hebt uiteraard! Heb je bijvoorbeeld al een merk of white label, dan kun je deze naam over nemen in je shop.

Heb je die nog niet en start je met dropshipping met het oogpunt om producten te gaan testen. dan moet je wel een naam verzinnen. Afhankelijk van het type webshop dat je start, bijvoorbeeld:

  • One product store – is een webshop met slechts 1 product of de nadruk op 1 product
  • Niche store – producten in 1 niche zoals honden, fitness, beauty
  • General sotre – je verkoopt veel niches door elkaar, denk aan Bol.com

Niet elke store krijgt dezelfde naam en deze moet, samen met de niche vooraf bedacht/bepaald worden. Zo kan de naam van een one product store de naam van het product dragen. De naam van een general store daarentegen is algemeen en hoeft nier per se een relatie met de producten te hebben. Denk aan Amazon en Bol.com

Mits je dit al weet kun je gebruik maken van de Shopify Name Generator en Namelix om ideeën op te doen. Als je deze hebt gevonden, kun je je webshop starten.

Hoe start je een webshop?

Een webshop starten kan je op meerdere manieren starten. De bekendste platformen hiervoor zijn WooCommerce en Shopify. In dit artikel bespreek ik Shopify omdat ik daar meer ervaring mee heb. Ook is Shopify het makkelijkste platform om een webshop te starten als je weinig kennis of ervaring hebt.

Wat je nodig hebt om een account te maken op Shopify is een Gmail adres. Als je deze hebt, kun je samen met de naam van je webshop een proefversie starten. Je krijgt dan 14 dagen de tijd om het platform uit te proberen. Na deze 14 dagen ga je over naar een abonnement, waarvan de goedkoopste $29 per maand is (net geen €25,-).

Eenmaal in het aanmeldproces wordt je gevraagd om enkele persoonlijke en zakelijkse gegevens omdat Shopify moet verifiëren wie jij bent. Als je vervolgens door het aanmeldproces heen bent (is zo gebeurd), zit je in je shop en kun je aan de slag.

webshop starten shopify

Je webshop starten

Als je eenmaal bent ingelogd in Shopify ben je klaar om aan de slag te gaan. Je heb nu namelijk wel een webshop, maar deze moet nog volledig ingericht worden. Denk hierbij aan:

  • Logo (maken en) uploaden
  • Menu’s aanmaken
  • Look en feel – lettertype, kleuren, lettergrootte
  • Verplichte pagina’s aanmaken – Algemene voorwaarden, Privacy Policy, Refund Policy (Shopify geeft je hier wel een standaard te gebruiken template voor)
  • Producten aanmaken of toevoegen
  • Betaalsysteem koppelen (Mollie bijvoorbeeld)
  • Thema kiezen

Dit klink misschien als veel, maar zeker met een beetje begeleiding zoals een cursus, loop je hier vrij soepel doorheen. Het meeste werk zit uiteindelijk in hoe de shop overkomt op de klant, dus de look en feel en daarnaast het product.

Waar ga je verkopen

Voor de een vanzelfsprekend, voor de ander niet: waar ga je verkopen? Je zou denken dat Nederland en België de enige opties zijn, maar niks is minder waar. Zeker als we naar dropshipping kijken waarbij we geen eigen voorraad aanhouden. Het is tegenwoordig bijna net zo makkelijk om in het buitenland te adverteren als in Nederland. Landen waar veel potentie ligt zijn:

  • Denemarken (zie screenshot)
  • Zweden
  • Finland
  • Noorwegen
  • Duitsland
  • Engelstalige landen (waarvan United States, United Kingdom, Australië en Canada het grootst zijn)
webshop starten denmark

Waar je ten opzichte van Nederland en België wel rekening mee moet houden zijn: taal, currency, betaalmethoden, soms het type product, concurrentie (vaak lager).

Producten toevoegen

Heb je al een eigen product of merk dan kun je handmatig in enkele stappen jou producten toevoegen. Hierbij kun je foto’s uploaden, tekst opmaken, prijzen, sku’s, gewicht en aantallen toevoegen en ook de pagina SEO vindbaar maken. Het aanmaken van een product kan dus vrij snel. Als je dit eenmaal door hebt is het toevoegen van meerdere producten eenvoudig.

Ga je verkopen, maar niet uit eigen voorraad maar via een derde leverancier, dan zijn er apps ontwikkeld om jou webshop met een ander platform te koppelen. Bekende apps hiervoor zijn Oberlo, Eprolo, DSers en Hypersku. Namen die je misschien nu niet alles zeggen, maar dat is niet erg.

Door rond te zoeken op platformen naar producten kun je met deze apps met een druk op de knop zorgen dat ze in jouw shop staan. Je legt daarmee ook direct verbinding met de leverancier en kunt dus ook makkelijk orders verwerken als je deze hebt. Je kan er voor kiezen om de product beschrijving van de leverancier aan te houden, of volledig jou eigen beschrijving te maken. Hierin heb je zelf de keuze.

Een werkend syteem

Zodra ook je producten goed staan in je shop is het tijd om live te gaan. De producten moeten nu geadverteerd of gepromoot worden. Je wilt namelijk verkopen. Met een werkend systeem doel ik op de funnel van je webshop. Klopt én werkt alles vanaf dat mensen op de productpagina komen tot en met de betaalpagina. Wat hierin in ieder geval getest moet worden is:

  • Productpagina – prijs, aanbieding, spelfouten in tekst, betrouwbaarheid
  • Winkelwagen – is duidelijk wat de klant koopt, wordt er vertrouwen gewekt, is er weinig/geen onnodige afleiding
  • Toevoegen van betaalgegevens – is het voor de klant duidelijk en logisch welke informatie van ze wordt gevraagd
  • Check out – werken alle betaalsystemen zoals iDeal, Paypal, Creditcard en/of Klarna
  • Extra – krijgt de klant een duidelijke orderbevestiging

Adverteren en letterlijk de webshop starten

Als aan de webshopzijde alles werkt, wordt het tijd om te gaan adverteren. Mits je met organisch verkeer je producten kunt verkopen, is adverteren de meest voor de hand liggende optie. Dit kan op meerdere platformen zoals:

  • Google Ads
  • Pinterest
  • Facebook
  • TikTok
  • Snapchat
facebook ads

Van deze opties zijn Facebook en Google de meest bekende. Daarna komen Pinterest (wordt steeds meer gebruikt), Tiktok en Snapchat. Facebook wordt vooral gebruikt en is vooral geschikt bij low ticket producten tot circa €60-80,- Dit komt omdat het om impuls aankopen gaan. Iemand krijgt jou advertentie in de Facebook feed te zien en vind dit interessant of niet.

Google Ads is het tegenovergestelde van Facebook Ads. Je betaald bij Google per klik van een bezoeker. Je weet daardoor vaak al dat de bezoeker op zoek is naar jouw product of een soortgelijk product. De koopintentie bij Google ligt dus vele malen hoger.

Voor- en nadelen webshop starten

De voor- en nadelen op een rij als je een webshop wilt starten:

  • Het is niet alleen leuk, maar het kan ook voor relatief weinig geld. Zeker als we het vergelijken met een fysieke winkel
  • Je kunt een webshop locatie onafhankelijk runnen, hierdoor ben je flexibel en kun je er aan werken wanneer het jou uitkomt
  • Je hoeft niet meer afhankelijk te zijn van een baas/werkgever, je kunt geld verdienen met je verkoop
  • Om te starten moet je ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en moet je een zakelijk rekeningnummer hebben
  • Je moet enigszins creatief kunnen zijn en daarbij ook consistent en (vaak) in je eentje kunnen werken
  • Indien je het nodig hebt, moet je een werk/privé balans vinden
  • Een webshop is nooit af, je blijft altijd verbeterpunten zien en moet kunnen beslissen wanneer goed goed is
  • Je kunt er veel geld mee verdienen, dit kan zelfs een maandsalaris in een week of soms zelfs per dag zijn

Zelf een webshop starten

Tijd voor actie. Nu is het tijd om aan jou webshop te starten of hem af te maken als je er al aan bezig was. Het laatste wat je nu wilt is teveel tijd in een webshop steken en geen verkopen zien. Helaas is dit voor veel ondernemers wel het geval. Hoe dit komt? Simpel!

  • Te snel omzet willen genereren en daarbij essentiële conversiepunten in de shop voor lief nemen (en jezelf vervolgens afvragen waarom er niks verkocht wordt)
  • Niet goed weten wie je ideale klant is en daardoor niet voldoende inspelen op emotie en pijn
  • Zwakke marktanalyse waardoor je of veel te weinig of veel te veel voor je product vraagt. Gevolg is geen winst of geen verkopen
  • Een slechte product omschrijving en slechte foto’s
  • Niet het juiste betaalsysteem in orde op je webshop
  • Een mix van kleuren gebruiken, waardoor de belangrijkste knoppen niet meer opvallen
  • Weinig vertrouwens uitstralen

Deze en meer factoren liggen vaak ten grondslag aan een webshop die niet goed functioneert. Het maken van een een webshop is dus niet zo moeilijk, maar de puntjes op de i worden vaak met een korreltje zout genomen. Precies dit is de reden dat de een succes op succes behaald en de ander er slecht naar kijkt.

Hoe jij ook succesvol een webshop kunt starten

Wil jij voorkomen dat je uren in je webshop steekt, maar je klanten niet converteren? Overweeg dan zeker de hulp van een bewezen coach en het volgen van een goede cursus. Ik heb er zelf meerdere gehad en gevolgd en deze investeringen haal je er allemaal uit. Dit komt omdat je van een ? naar een ! gaat. Alles wat voor jouw een vraag is, kan worden beantwoord door een coach en een cursus.

Vergelijk het met autorijden, dit kan je leren met een vriend, maar een rijinstructeur leert het je sneller én op de goede manier!

Het trucje bij webshops is dat conversie optimalisatie vaak in een kleine hoek zit. Dit ligt lang niet altijd aan een logo, font, kleurtje of product titel. Vaker ligt het aan niet weten hoe je een product verkoopt (beschrijving), vertrouwen, geen autoriteit uitstralen of een webshop vol pop ups, timers en sales stickers.

Een goede coach en cursus (die gaan vaak samen) zien dit soort punten direct en kunnen dus bijsturen voordat je geld uitgeeft aan advertenties. Als je vervolgens eenmaal leert en weet wat werkt, kun je dit trucje keer op keer toepassen. En dan wordt het leuk én winstgevend!

mrs ecommerce

”Leer en ervaar om een bewezen systeem op te zetten dat dagelijks bezoekers trekt die bestellingen plaatsen!”

Mrs. E-commerce

Start nu jouw succes!

Meest recente artikelen

Leon
Ben jij net als ik fan van online ondernemen & online geld verdienen, wil je er graag meer over leren of ben je al bezig, maar wil je graag een nieuwe inkomstenbron opbouwen? Op dit blog vertel ik je alles over de mogelijkheden van online geld verdienen en hoe jij financiële onafhankelijk kan creëren! Ik ben Leon, online ondernemer en via geldisgoed.nl neem ik je mee in een wereld die mijn wereld zeer positief heeft veranderd. Benieuwd naar meer? Laat een reactie voor me achter of kijk even rond!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *