Product onderzoek naar winstgevende producten

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
winstgevende producten apple

In dit artikel wil ik het hebben over hoe je goed product onderzoek doet naar winstgevende producten. Hierbij heb ik het over producten die je in je webshop kunt verkopen. Steeds meer mensen beginnen een bedrijf voor zichzelf en doen dit met een webshop in een model dat dropshipping heet of vanuit een eigen fysieke voorraad. Dropshipping is het verkopen van producten via een webshop, zonder dat jij voorraad aanhoudt.

Of je nu met een eigen producten begint of met ”dropship producten”, het is belangrijk dat je weet of er vraag is naar wat je wilt verkopen. Goed product onderzoek is hierbij van belang. Vooral als het om dropshipping gaat, is dit een grote vraag. Waar haal je namelijk je producten vandaan, wat is de kwaliteit en is er behoefte aan het product.

Na jaren actief te zijn in e-commerce heb ik veel producten voorbij zien komen. Er is één manier die favoriet is bij veel mensen, maar hier gaat de nodige moeite aan vooraf. Deze onthul ik later in het artikel. Laten we eerst kijken wat er komt kijken bij het vinden van een goed winstgevend product.

Welke type onderneming heb je?

Goed product onderzoek doen klinkt en is nog erg breed. Wat is namelijk het product, welke type onderneming heb je én wie is de klant? We kijken eerst even naar waar je nu mee start. Voor het gemakt scheidt ik 2 stromen: het online verkopen van digitale producten en fysieke producten.

Digitale producten

Bij digitale producten kunnen denken aan cursussen, e-books, coaching, verzekeringen, Webinars etc. Deze producten leveren geld op en kunnen online verkocht worden. Hierbij is er wederom weer een onderscheid te maken. Is het namelijk een product van jou of van iemand anders? In beide gevallen kun je er geld mee verdienen.

Kijken we naar een eigen product, dan run jij waarschijnlijk een bedrijf waarbij jouw product een antwoord of oplossing is voor het probleem op de vraag van je klant. Maar dit digitale product kan door andere mensen, namens jou, ook gepromoot worden. Je hebt dan geen eigen product, maar promoot het product van iemands anders. Dit noemen we affiliate marketing.

Fysieke producten

Hebben we het over fysieke producten, dan is dit offline. Dit kan van alles zijn, van boeken en trainingen tot feitelijk elk product dat een webshop verkoopt zoals kleding, een bankstel of koffieapparaat. Een stuk breder dus, maar niet per se beter.

Ook hier kun je weer werken met affiliate marketing, of uiteraard zelf de onderneming runnen die de producten verkoopt. Denk aan bijvoorbeeld Coolbue en Bol.com.

Keuze maken

Ik zeg niet dat het moet, maar als je het nog niet gedaan hebt, maak een keuze in wat voor type producten je wilt gaat verkopen en/of promoten. Beide hebben namelijk hun eigen voor- en nadelen. Als tip kan ik je meegeven dat je kunt kijken naar de verkooppotentie van een product en de vraag ernaar. Zo zal een specifieke cursus makkelijker verkopen dan een tv. Kijk ook naar de concurrentie die je hebt. Veel concurrentie is een prima teken, maar zet je ook aan het denken.

Wat wil de klant?

Een grote valkuil van product bedenkers en makers, is dat ze te snel te overtuigd zijn van hun product en de klant voor lief nemen. Er is een product gemaakt en vervolgens kijken we wie het af wilt nemen. Dit is verkeerd om denken. Hoe goed je product ook is, het is waardeloos als niemand het afneemt.

Daarom is het belangrijk om te kijken:

  • Wat de klant wil/zoekt?
  • Welke probleem of welke problemen spelen er?
  • Welke hype er is waarop je kunt inspelen?
  • Hoe groot de vraag is en dus voor hoeveel mensen je een oplossing biedt?
  • Hoe uniek je product is ten opzichte van concurrentie of hoe jij je product beter in de markt kan zetten

Als je deze vragen kunt beantwoorden, is het vinden van klanten een stuk makkelijker. Je weet namelijk dat je iets in handen hebt, waar vraag naar is. Aan jou de taak om het zo goed af te stemmen op de vraag van de klant, dat je aanbod een no-brainer is of dat je weinig overtuiging nodig hebt.

Waarvoor dient het product?

Ongeacht of we een digitaal product (al dan niet met affiliate marketing) verkopen en promoten of een fysiek product via een webshop met dropshipping, de vraag is: waarvoor dient het product? Wat doet het product precies? Is er vraag naar? Heeft het iets unieks etc.

Als je weet waar een product voor dient, is het makkelijker om deze te verkopen met logica en emotie. De 2 belangrijkste elementen die je moet kunnen benoemen in een product. Welke emotie heeft iemand met het product en waarom is het logisch dat die persoon het koopt. Als je daar de vinger op de zere plek kan leggen en de prijs is goed, heb je grote kans op een winnaar.

Probleemoplossend

Een probleemoplossend product maakt bij voorbaat meer kans op een winnaar te zijn en om winstgevend te zijn. Het product lost immers een probleem op. De vraag is nu wel, hoe groot is het probleem en bij hoeveel mensen speelt het. Logisch is dat hoe groter het probleem is, hoe meer mensen vraag naar je product zullen hebben. Vervolgens komt het aan op je prijs, je aanbod, vertrouwen in jou en of je de juiste mensen weet te bereiken.

Wow factor

Niet elke product hoeft een probleem op te lossen. Een tweede factor om een winstgevend product te vinden is een product met een hoge wow factor. Een product waarvan mensen direct en letterlijk denken ”wow” dit moet ik ook hebben. Soms kijken mensen dan niet eens naar de prijs, omdat ze het product bij voorbaat geweldig vinden. Wel is het lastig om zulke producten te vinden en als je ze hebt, heb je ook concurrentie.

Must have of hype

Deels komt deze overeen met de wow factor. Een product dat een must have of een hype is. De fidget spinners jaren geleden waren zo een hype. Elk kind wilde er een. In zo een geval is het kind de consument en de ouders de betalers. Niet altijd, maar vaak is de levensduur van dit soort producten niet lang. Het is een hype of iets wat iemand nu moet hebben.

Testen om winstgevende producten te vinden

Ongeacht de eigenschappen van het product, moet je je beseffen dat het eerste product dat je test niet direct een winnaar of winstgevend is. Vaak wordt een product uitvoerig getest of worden er meerdere producten getest. Dit totdat de ultieme combinatie wordt gevonden van aanbod op de juiste vraag.

Van winstgevend product testen naar een merk

Bij dropshipping testen we net zo lang met nieuwe producten tot er 1 of meerdere aanslaan. Deze worden vervolgens opgeschaald, er wordt veel geld mee verdiend als de winst stabiel blijft of omhoog gaat én we ”melken” een product uit. Dit product heeft zichzelf dan bewezen. Afhankelijk van het type product, denk bijvoorbeeld aan Snow whitening teeth kit, kun je besluiten het product om te toveren tot een merk.

Je gaat dan een winstgevend product ”branden” en zorgen dat het echt van jou wordt. Je winst en bereik kan dan exponentieel groeien omdat je er een merk van maakt en in dit geval een groot probleem en een wow factor in 1 product hebt.

Hoe zoek je een product?

De vraag in het hele verhaal is hoe vind je nou eigenlijk producten. Zeker als je producten wilt vinden en dus niet zelf al hebt of wilt maken, kun je op een paar manieren te werk gaan. Hieronder noem ik enkele mogelijkheden om winstgevende producten te vinden.

Affiliate programma’s

Als je affiliate marketing producten wilt vinden zijn er paar platforms waar je terecht kunt. De grootste en bekendste in Nederland zijn PayPro, Plug & Pay, Bol.com en Daisycon. Hierin is Bol.com de enige waar het zowel om fysieke als om digitale producten gaat. De andere drie focussen zich digitale producten. Dit zijn voornamelijk cursussen, trainingen, webinars, e-books of software (bij Plug & Pay).

Ali Express en Ali Baba

Ook al hangt er de laatste tijd een bepaalde tendens om vooral Ali Express producten, beide platformen zijn gigantisch en bieden een enorm scala aan producten. Ali Express is vooral onder dropshippers bekend als het magazijn van de meest uiteenlopende producten. Met een druk op de knop staan ze in je shop en kun je ze na een kleine voorbereiding testen.

Helaas is niet elk product van deze platforms van hoge of voldoende kwaliteit. Dit maakt dat er wel eens producten verkocht worden die uiteindelijk tegenvallen. Opgeteld met een langere levertijd roept dit al snel vragen of zelfs frustratie op bij klanten. Desondanks biedt beide platforms wel degelijk topproducten aan, je moet ze alleen weten te vinden. Dit doe je het makkelijkst door de filteren op 4+ sterren, prijs en in contact te treden met de leverancier.

Nederlandse/Europese leveranciers

Als alternatief op producten uit China, is het zeker mogelijk om een webshop te starten met producten van Europese leveranciers. Dit vergt wel wat zoekwerk, maar Facebook groepen zijn hier een zeer geschikte mogelijkheid voor. Vaak is het namelijk al voor je uitgevonden en kun je via via jouw weg naar betere leveranciers vinden.

Afhankelijk van waar je adverteert, kun je dus voor jezelf bepalen met welke leveranciers je in zee wilt gaan.

Adspy tools

Tot slot behandel ik zogenaamde Adspy tools. Dit zijn websites, ingericht als zoekfunctie naar lopende advertenties. Op die manier sla je het zoeken van producten in een magazijn deels over en zoek je eerst op producten die nu al goed lopen. Dit kun je herkennen als ziet dat er via een Facebook pagina 20 of meer advertenties van hetzelfde producten staan.

Daarnaast kun je kijken hoelang de advertentie al loopt en hoeveel shares, comments en likes deze krijgt. Stel dat je een product tegenkomt, waar Adspy tools je prima mee helpen, dan kun je direct onderzoek doen naar dit product. Let hierbij op de prijs, schat de kwaliteit in, bekijk levertijd, ga eventueel in gesprek met een leverancier en bekijk of je een gezonde marge op het product kunt realiseren.

Conclusie en criteria winstgevende producten

Zoals je kunt lezen is er niet 1 manier om een winstgevend product te vinden. Een keuze voor een product, ongeacht in welke niche of marketingvorm je je begeeft, moet iets bieden voor de klant. Liefst iets probleemoplossend, unieks, cools, een must-have of alles in 1.

Laten we stellen dat om een winstgevend product te vinden, je vaak eerst moet testen. Kijken we naar succesvolle dropshippers of webshops met eigen voorraad, dan testen ze allemaal producten tot er een winnaar uit rolt. Met een winnaar bedoel ik dat ze succesvol sales draaien, de klanten tevreden zijn en uiteraard goede marges hebben.

Tip 1 die ik je wil meegeven: kijk eens rond in je dagelijkse leven hoe je aan de spullen komt die je hebt. Kijk ook eens naar de producten die je keer op keer voorbij ziet komen op social media. Vraag jezelf vervolgens eens af, wat heeft dit product voor eigenschappen waardoor ik het zie of heb. Zo herken je patronen en creëer je een gevoel voor bepaalde producten. Helaas komt het vaak vooral neer op veel testen. Zelfs Apple deed het met de IPhone (en nog steeds).

Tip 2 die ik je wil meegeven: vaak is een goed (winstgevend) product eenvoudiger dan je denkt en kijk je er al snel overheen. Ken je de zwemkleding die van kleur veranderd als je het water in gaat? Deze broek lost geen probleem op, maar is uniek, heeft een wow-factor én je wilt hem waarschijnlijk zelf ook testen.

Meest recente berichten

Leon
Ben jij net als ik fan van online ondernemen & online geld verdienen, wil je er graag meer over leren of ben je al bezig, maar wil je graag een nieuwe inkomstenbron opbouwen? Op dit blog vertel ik je alles over de mogelijkheden van online geld verdienen en hoe jij financiële onafhankelijk kan creëren! Ik ben Leon, online ondernemer en via geldisgoed.nl neem ik je mee in een wereld die mijn wereld zeer positief heeft veranderd. Benieuwd naar meer? Laat een reactie voor me achter of kijk even rond!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *