Jouw eigen Youtube kanaal starten, of zelfs meerdere! Het kan, is helemaal niet moeilijk en het is een zeer interessant verdienmodel. In plaats van video’s kijken gaan we video’s publiceren. Youtube is na Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Het is uitgegroeid tot een van de meest bezochte en meest populaire websites voor het plaatsen, delen en bekijken video’s.
Youtubers kunnen veel geld verdienen aan hun kanalen. Veel ervan publiceren eigen content en zijn zelf samen met een deel van hun leven te zien. Een Youtube kanaal starten kan echter ook anders. Sterker nog, de manier waarmee ik je laat kennis maken en die ik zelf gebruik, is vrij nieuw en zeer winstgevend.
Dus wil je wel een Youtube kanaal starten, maar niet per se zelf voor de camera staan? Lees dan snel verder! Deze methode leert je om te starten, op te schalen en tot wel 90% winst per video te behalen. Naast affiliate marketing, behaalt geen enkel verdienmodel deze winstmarges.
Inhoudsopgave
Verschil Cash Chow Channel en eigen Youtube kanaal starten
De methode die ik gebruik om geld te verdienen met Youtube is met een Cash Cow Channel. De reden dat ik hiervoor heb gekozen en niet voor een eigen kanaal waarin ik het onderwerp ben is simpel. Ik sta niet heel graag voor de camera, ik heb hier weinig ervaring mee en bovendien zou het me veel tijd kosten.
Dit betekent niet dat het niet kan. Als jij dit wel wilt, moet je je alleen wel beseffen dat je veel tijd moet steken in:
- De kwaliteit van je video’s
- Minimaal 2x in de week een video moet uploaden en publiceren
- Origineel moet zijn (kijkers moeten blijven kijken)
- Je moet vol kunnen houden over lange periode (zeker 1-5 jaar)
- Je tegen kritiek moet kunnen als mensen iets van jou of je video vinden
Verder ziet de opbouw van een eigen kanaal er grotendeels hetzelfde uit. Behalve dat jij het onderwerp bent. Je moet dus zelf frequent met content komen. Een Cash Chow Channel daarentegen, is makkelijker vol te houden op bijna elk front. Daarbij kun je dit kanaal er ook prima naast doen. Je ben namelijk niet zelf het onderwerp. Hier gaan we nu dieper op in.
Onderzoek doen
Waar je met een eigen kanaal waar jij het onderwerp bent, je niche al hebt, moet je die met een Cash Cow Channel nog kiezen. Een niche kan van alles zijn, enkele voorbeelden zijn:
- Finance
- Business
- Roblox
- Games
- Muziek
- Motivation
Onderzoek doen naar een niche en kijken of je hierin wilt starten doe je door op Youtube kanalen te bekijken en zoekn in deze niche. Waar je dan onder meer naar moet kijken is of en hoeveel grote kanalen (100.000+ abonnees) er in de niche zijn en hoeveel views zij krijgen per video. Zowel recente video’s als populaire video’s.
Daarnaast kijk je ook naar kleine kanalen 1000-10.000 abonnees die recentelijk viraal zijn gegaan met een video’s. Viraal betekent dat een video door veel mensen bekeken wordt en 100.000-1 miljoen views kan krijgen. Dit betekent namelijk dat mensen op zoek zijn naar deze onderwerpen en dus naar jou onderwerpen en kanaal.
Tot slot is het aan te raden research te doen naar wat welke niche betaald per 1000 views. Zo scoort Business of Motivation momenteel hoger dan bijvoorbeeld bepaalde games.
Niche Youtube kanaal kiezen
Als je vervolgens een top 3 hebt samen kunnen stellen van niches waarin je wilt beginnen, is het de keuze aan jou. Met welke niche ga je starten en hoe makkelijk is het om hier content ideeën voor te maken. Circa 50% van de content in een Cash Cow Channel komt namelijk van jou eigen originaliteit en 50% van wat er al op Youtube bestaat.
Als je bij jouw favoriete niche al voor een maand aan goede onderwerpen kunt maken is het begin gemaakt. Ga er hierbij vanuit dat je start met minimaal 2-3 video’s per week.
Youtube kanaal starten
Als je je niche heb gevonden en ook ideeën hebt voor titels is het tijd om je Youtube kanaal aan te maken. Begin hiermee door eerst bij Google een Gmail adres te maken, dit wordt namelijk je login voor je kanaal. Dit e-mail adres mag dezelfde naam hebben als je kanaal, maar is geen vereiste.
Als je je Gmail hebt, ga je naar Youtube.com. Hier kun je door op je profielicoon rechtsboven te klikken, een nieuw account toevoegen. Vervolgens log je in met je zojuist aangemaakt Gmail adres. Nu kom je in een blanco kanaal terecht. Nu moet je een naam voor je kanaal verzinnen. Deze naam behoud je kanaal altijd, dus maak een goede naam die blijft hangen en pakkend is.
Mits je dit zelf goed kunt, kun je vervolgens iemand van Fiverr inhuren voor het maken van een voor Youtube geoptimaliseerd logo en een banner. Zorg ervoor dat je hierbij duidelijk maakt om welke niche het gaat, welke stijl je zoekt en wat de naam van je kanaal is uiteraard. Als deze gereed en geüpload zijn, is het tijd om content te uploaden.
Team samenstellen
Content uploaden is makkelijk, maar content maken van hoge kwaliteit vereist wel kennis en ervaring. Er zijn manieren om dit zelf te doen, In de Cash Cow Academy leer je hierin precies hoe dit werkt en geld verdient met Youtube.
Als je het geld ervoor hebt kun je er ook voor kiezen om het hele proces van idee tot en met creatie uit te besteden. Je gaat dan een team samenstellen, Dit is het makkelijkste en snelste manier en kan via Upwork of Fiverr. Daarbij laat je laat het door mensen doen die er ervaring mee hebben. Een goede video en thumbnail hebben namelijk wel enkele kenmerken:
- Hoge click through rate – mensen klikken er veel op
- Hoge resolutie – de kwaliteit van de thumbnail en video is hoog
- De video neemt je kijker mee in een verhaal – de kijker wil blijven kijken (heel belangrijk!)
- Er zijn voldoende call to actions in de video – denk aan abonneren, liken, kijken tot het eind, iets wat je verwacht van je kijker
- De titel van de video is SEO geoptimaliseerd – veel mensen zoeken naar dit onderwerp
Upwork
Zoals ook in dit artikel over Upwork vermeld, gebruik ik dit platform vooral om mensen te vinden voor lange termijn. Je kunt namelijk zowel specifiek naar iemand zoeken als dat je een concrete vacature achterlaat. Na een goed CV te hebben gezien en 1 of meer goede gesprekken te hebben gehad, kun je besluiten om iemand aan te nemen.
De kans is natuurlijk aanwezig dat de eerste niet de beste is. Ik heb zelf ook meerdere mensen gehad voordat ik aankwam bij iemand waarmee ik een goede band heb opgebouwd. Dit kan je enerzijds als nel weten door de kwaliteit die iemand levert, de communicatie en aanlevertijd. Vaak heb je een paar video samenwerkingen nodig om te weten of je wel of niet door kan met iemand.
Wees zeker niet bang om iemand die niet levert wat je hoopt een 2e kans te geven of juist direct te stoppen. Je betaald er namelijk wel voor en je kanaal kan er onder lijden als je te lang iemand aanhoudt dit geen topkwaliteit levert.
Fiverr
Een andere website is Fiverr Nederland. Het is niet uitgesloten dat je hier ook goede mensen voor lange termijn kunt vinden. Ik gebruik het vooral voor ideëen en mensen voor opdrachten zoals banners en logo’s maken.
Let er hierbij op dat je mensen zoekt die bekend zijn met Youtube kanalen en dit ook kunnen bewijzen. Zo is bijvoorbeeld een thumbnail (afbeelding) zowel bekend in Facebook als in Youtube. Alleen een Youtube thumbnail ziet er heel anders uit en moet aan andere eisen voldoen.
Video creatieproces
Video idee / Titel
Al kort hierboven besproken: het video idee en de titel. Hier begint het proces per video mee. Zodra je weet waar je video over moet gaan kan de script schrijver aan de slag. Maak ik dit proces gebruik van de 80/20 regel. 80% van alle content moet SEO gebaseerd zijn en kijkers trekken over de jaren heen. 20% heeft focus op meer trending onderwerpen waarvan de kans is dat ze makkelijker viraal gaan. Beide heb je nodig voor je kanaal.
Script Writer
Net zoals wanneer je zelf een script nodig hebt als je een video opneemt, heb je ook voor elke video een script nodig. Wat gaat er verteld worden en waarmee blijf je de kijker interesseren. Onderschat dit niet. Een goede scriptschrijver is onderdeel van een essentieel proces in hoe de video over komt. Daarbij moet het script passen bij wat de video editor gaat maken.
Gelukkig kun je dit helemaal uitbesteden aan mensen die dit professioneel doen en hier dus veel ervaring mee hebben.
Voice Over Artist
Vervolgens heb je iemand nodig die de het script inspreekt, de voice over. Ik ben er wel achter gekomen dat een goede spreker je video nog beter kan maken. Stel je maar eens voor dat je een zeer monotone stem hoort op een enthousiaste game video. Dat is geen match.
Je hebt zowel mannelijke als vrouwelijke voice overs, ik heb met beide gewerkt. Vaak lees je in de comments van je video al terug hoe de video en de voice over overkomen op de kijker. Een goede voice over weet hoe hij/zij de kijker laat kijken.
Video editor
De video’s die je gaat uploaden bestaat uit meerdere stukjes video van diverse ander video’s. Hier zal veel in geknipt en geplakt worden. Hier komt langzaam maar zeker het script en de voice over tot zijn recht. De kunst is om deze goed in elkaar te puzzelen om er 1 geheel van te maken. Een goede video editor heeft hier echter geen problemen mee.
Thumbnail ontwerp
Naast de video is de thumbnail essentieel voor je kanaal. Zonder thumbnail kiest Youtube een shot uit je video, waarbij deze niet kan uitkomen zoals je wilt. Een goede thumbnail verleid tot klikken en verteld al een klein deel van het verhaal. Een gezonde click through rate (ctr) ligt tussen de 5 en 15%. 15% is hierbij al hoog.
Heb je een ctr van 5% of minder, ga dan zeker met de thumbnail artist in gesprek. Hoe hoger je ctr, hoe meer mensen je video bekijken. Als gevolg hiervan pushed het algoritme je video meer en kan je dus meer verdienen. Essentieel dus!
Uploaden
Tot slot rest je nog het uploaden van de video en de thumbnail. In dit proces moet je ook een titel invoeren, een beschrijving en tags. De titel is belangrijk voor SEO en vindbaarheid van je video.
De beschrijving laat zien waar de video over gaat. Hierin kun je ook verwijzen naar andere video op je kanaal of slim affiliate marketing op toepassen. Tot slot moet je tags gebruiken. Dit zijn feitelijk de zoekwoorden van je video. Denk hier niet te licht over, omdat de juiste tags je video flink kunnen helpen met vindbaarheid.
Youtube kanaal vullen
Als je 1e video geüpload is, is het alles behalve tijd om achterover te hangen. Nu begint het pas. Zoals ze het mooi zeggen: ”je bent in the game”. Nu het is een kwestie van consistent video’s blijven uploaden en daarbij hoort dus video ideeën bedenken.
Zoals eerder gezegd wil je 80% lange termijn SEO onderwerpen en 20% trending virale onderwerpen. Kijk trouwens niet na elke video’s hoeveel views je hebt of abonnees. In het begin is dit leuk, maar realiseer je wel dat je eerst 1000 abonnees moet hebben en minimaal 4000 kijkuren voordat je in het Youtube partnerprogramma komt.
De een bereikt dit al na 30 video’s, de ander pas na 100 of meer. Er zijn teveel variabelen om nu te bespreken, maar consistentie is kwaliteit is key. Onthoud wel, zodra je eerste video viraal gaat, weet je waarom mensen met Youtube starten. Je kanaal krijgt dan een enorme boost en kan van de een op de andere dag of week geld gaan verdienen.
Resultaten & opschalen
Grofweg heb je 30-50 video’s nodig om een momentum te zien in je kanaal. Bij de een gebeurd dit sneller als bij de ander. Factoren die dit mede bepalen zijn:
- De niche
- Kwaliteit van je video en thumbnail
- Onderwerp en daarmee titel
- Vindbaarheid van je video (wordt er naar gezocht)
Er is dus geen vast moment wanneer je succes hebt. Met suces bedoel ik dat je geld kunt gaan verdienen. Wel kun je tussen de 10 – 30 video’s een beeld gaan vormen van onderwerpen die aanslaan en waar je meer views op komen. Het is dus goed mogelijk dat je op op video 15, 50 views krijgt en op video 16, 10 views en op video 17, 300 views.
Naarmate je ze ziet welke onderwerpen beter werken als andere kun je hierop inspelen. Je kunt meer varianten op die video maken bijvoorbeeld. Lees in het begin ook de comments op je video’s door en reageer hierop. Dit is namelijk je eerste publiek en Youtube ziet graag interactie, plus je komt te weten wat kijkers van je video’s vinden.
Opschalen
Op het moment dat je een virale video hebt die je in het partnerprogramma brengt, kun je gaan denken aan opschalen. Dit betekent dat je van bijvoorbeeld 2 naar 3 of 4 video gaat, of van 4 naar 6 video’s.
Het belangrijkste is en blijft dat de kwaliteit van je video hoog moet blijven. Overleg dus goed met je team of opschalen lukt en per welk moment. Je kunt beter 3 goede video’s uploaden dan 5 slechte.
Ook kun je gaan kijken naar video lengte. Je eerste video’s zullen tussen de 4-7 minuten zijn. Deze kun je gaan uitbreiden naar 10+ minuten. Het voordeel wordt dat je meer kijktijd gaan genereren en dus door meer mensen bekeken wordt: mensen zitten namelijk langer op jou kanaal.
Tot slot betekent opschalen ook dat je het trucje opnieuw kunt gaan doen: een nieuw kanaal starten. Zo kun je de inkomsten van kanaal 1 weer gebruiken voor het opstarten van kanaal 2 etc.
Jouw Youtube kanaal starten
Het starten op Youtube is zeker geen korte termijn bron van inkomsten. Het kan gemiddeld 3-6 maanden duren voordat je succes ziet. Dit komt omdat je video’s moeten gaan werken in het Youtube algoritme en kijkers je moet gaan vinden. Wees je hier dus van bewust.
Als je echter in het partnerprogramma komt, dan kun je ook los gaan. Met de juiste tips en technieken kun je dan opschalen, meer gaan verdienen en meer kanalen starten.
De grootste voordelen van eigen Cash Cow Channels zijn:
- Je kunt tot 90% winst per video behalen
- Weinig overhead kosten, alleen de kosten van de video’s
- Oneindig schaalbaar en je kunt al snel €10.000 per maand of meer verdienen
- 100% passief te maken
- Zeer geschikt voor lange termijn
- Lage start drempel en je kunt starten zonder kennis en ervaring
Wil je jou eigen Youtube Cash Chow Channel starten of er meer van weten?
Bekijk deze training en ontdek de geheime technieken om gemiddeld €1500 per YouTube-video te verdienen!