Wanneer je een affiliate website hebt wil je dat jouw website door Google gevonden wordt. Dit kan door midden van goed zoekwoordonderzoek. Maar wat maakt een zoekwoord relevant? Waar moet je je op richten en hoe vindt je zoekwoorden eigenlijk? Het vinden en bepalen van de juiste zoekwoorden voor jouw blog kan dan ook een behoorlijke uitdaging zijn. Vooral als je niet precies weet waar je moet beginnen en waar je moet kijken.
In dit artikel ga ik je exact, stap voor stap, laten zien hoe ik zoekwoordonderzoek doe en woorden vind waar mensen veel op zoeken (woorden met een hoog zoekvolume). Ook leg ik je uit wat een zoekwoord nou eigenlijk is, waarom gratis programma’s prima werken en welke woorden relevant zijn voor jouw doelgoep.
Inhoudsopgave
Wat is een zoekwoord?
Een zoekwoord kan ter eerste van alles zijn en is niet per definitie heel bijzonder. Het is simpelweg een woord waarnaar ”veel” mensen op zoek zijn in Google. Door zoekwoorden en zoektermen te gebruiken in Google, proberen mensen zoals jij en ik, antwoorden of meer informatie te vinden in de artikelen die Google ons toont.
Een voorbeeld van een zoekterm kan bijvoorbeeld zijn: ”hardloopschoenen met vering” Google geeft mij hierop ruim 72.000 zoekresultaten en laat op pagina 1 de meest relevante pagina’s zien.
Zoekwoord optimalisatie
Heb je enkele of al tientallen artikelen geschreven met behulp van zoekwoordonderzoek en krijg je regelmatig bezoekers op je website? Dan wil je als website eigenaar het liefst meer bezoeker trekken. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je van 5 bezoekers per dag, 10 of 20 bezoekers per dag? Dit lukt door middel van zoekwoord optimalisatie voor Google. In mooie termen wordt dit SEO genoemd: Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Een enigszins verkeerde uitdrukking, omdat niet jij de zoekfunctie in Google verbetert, maar Google dit zelf doet.
Deze optimalisatie is niet een kwestie van betere woorden zoeken of alleen kijken waarmee jij bezoeker trekt. Want 1 bezoeker komt af op een artikel, maar 10 of meer bezoekers komen vanzelf als je het daarbij laat. Zoekwoord optimalisatie hangt van meer factoren af zoals het juiste gebruik van zoekwoorden per pagina/blog. Waarin en hoe vaak herhaal jij je zoekwoorden? Alleen in de titel of in een tekst, of ook in uitgelichte afbeeldingen. Hoe oud is je website? 1 perfect artikel is leuk, maar werkt niet als het daarbij blijft. Google waardeert jouw website juist als jij met regelmaat waardevolle en relevante content blijft delen.
Betaalde keywords tools zijn niet altijd nodig
Ook al is het verleidelijk om voor een tool (website die zoekwoorden voor jou vindt) te betalen. Denk niet dat je dan de oplossing hebt gevonden tot de vraag die je hebt: welke zoekwoord moet ik gebruiken. Waarom niet? Bij betaalde tools, moet jij alsnog het werk doen. Jij moet aangeven waar je naar zoekt, in welke taal of welk land je het zoekwoord zoekt en wat het zoekvolume is. De tools zijn vooral iets geavanceerder en geven je per zoekwoord meer informatie nog dieper op in kan gaan. Echter betekent ”geavanceerd” ook meer keuzes, is het nou wel een goed woord of niet? Zeker als je net begint, is het (nog) niet nodig.
Gratis tools om zoekwoorden te vinden en bepalen
Noodzakelijke tools die je kunnen helpen met jouw zoekwoord onderzoek zijn:
- Google Suggest
- Yoast Suggest
- Google Zoekwoordplanner
Stappenplan voor zoekwoordonderzoek
Deze 3 gratis tools kun jou met een beetje moeite een mooi overzicht geven wat goede relevante zoekwoorden voor jouw affiliate website. Ik raad je aan om de stappen zelf even mee te doen. Dan leer je het snelst, begrijp je wat ik doe, en kun je straks zelf starten met jouw zoekwoordonderzoek.
Google Suggest
Als eerste stap starten we met Google Suggest. Google gaat jou zoek suggesties geven op basis van wat jij Google geeft. In dit geval gebruiken we het woord ”marketing” en typen dit in in Google. Mogelijk heb je dit onbewust eerder gezien, maar Google geeft jouw direct suggesties. Hier komt dan ook de naam vandaan.
Oke, je ziet nu diverse suggesties die Google jou geeft, maar waarom? Google geeft jou in dit geval suggesties dat mensen die op marketing zoeken in Google ook vaak op ”marketing missers” of ”marketing digital” zoeken. In het kort omschreven zie je hier de meest populaire zoektermen die verbonden zijn aan het woord ”marketing”.
Een volgende kleine truc is dat je niet alleen kijkt naar de suggesties op dit ene woord, maar dat je een spatie toevoegt. Nu laat Google jouw wederom suggesties zien die niet per se met jouw zoekwoord beginnen, maar het woord wel bevatten.
Wat Google zegt met deze suggesties is dat mensen die op ‘marketing’ zoeken vaak ook de woorden ‘missers’ of ‘digital’ in hun zoekopdracht gebruiken. Met andere woorden: dat zijn de meest populaire zoektermen.
Wat ook erg handig is aan Google Suggest, is dat je een spatie kunt plaatsen voordat je je zoekterm intoetst. Google laat dan andere zoektermen zien die niet met het woord ‘kookboek’ beginnen, maar waar wel dit woord wel in voorkomt.
Waarom is deze spatie voor het zoekwoord zo handig? Eenvoudig, je kunt op een eenvoudige manier achterhalen waar mensen rondom jou zoekwoord naar op zoek zijn. Zo zie je dat naast marketing missers, ook ”online marketing” een populair zoekwoord is dat je niet kreeg bij de eerste suggestieronde. Maak hier dus gebruik van!
Nog 1 stapje verder in Google Suggest is het toevoegen van een letter voor of na je zoekterm. Google geeft jou dan suggesties om langere zoekwoorden te vinden, gerelateerd aan jouw zoekwoord. Experimenteer hier een beetje mee en kijk hoever je kunt komen met alleen al de gratis zoekfunctie in Google.
Vind gerelateerde zoekwoorden
We hebben in stap 1 de term ”marketing” gebruikt om Google Suggest ons te laten helpen met het vinden van zoekwoorden. Dit hebben we gedaan op het zoekwoord en met 2 trucjes met de spatie en de letter er voor of erna. Een hieraan verbonden onderzoek vindt plaats onderaan de pagina van Google. Niet direct in het zicht dus, maar wel uiterst effectief: gerelateerde zoekwoorden die Google ons geeft op autopilot. Typ jouw zoekwoord in, druk op enter en scroll naar beneden. Hier zien we ”gerelateerde zoekwoorden’. Deze woorden kunnen dus ook interessant zijn om te gebruiken.
Van short-tail naar long-tail zoektermen
We hebben nu onderzoek gedaan naar short-tail zoektermen. Short-tail betekent zoektermen tot maximaal 3 woorden. Bijvoorbeeld: ”online marketing”. Erg kort dus. Mede omdat ze zo kort zijn, is het ook best moeilijk om hier in Google goed op te scoren. De concurrentie is namelijk groter, naarmate je zoekterm kleiner wordt. Voorbeeld: ”online marketing” zal meer gebruikt worden dan ”online marketing in de fitnesswereld”.
Om ons onderzoek uit te breiden en ook de kwaliteit van onze zoekwoorden te verbeteren en dus ons artikel beter te maken, zoeken we ook long-tail zoekwoorden. Dit zijn vanzelfsprekend zoektermen van 4 of meer woorden. Gemiddeld 70% van de zoekopdrachten in Google bestaat uit long-tail zoektermen. Deze zijn vaak relevanter, hebben betere content en bieden gerichter informatie voor de bezoeker. Op long-tail zoektermen zul je dus minder concurrentie hebben omdat ze een specifieker publiek aanspreken. Dus ook waardevoller.
Long-tail zoektermen bepalen
Zowel short-tail als long-tail zoektermen kunnen prima werken, echter zit de massa van de mensen op Google in long-tail zoekopdrachten. Termen van 4 woorden of meer. Maar hoe vindt je die?
Om daar achter te komen en meer gericht verkeer uit Google op jouw website te laten komen gaan we van Google Suggest naar Yoast Suggest. Dit is een uitbreiding op de zoekwoorden die Google biedt.
Ga om te beginnen naar: https://yoast.com/suggest/ Je komt dan uit op onderstaande scherm. Je vult dan bij keyword in ”marketing” en selecteert bij language Dutch in plaats van English. Klik vervolgen op Verzenden of Submit.
Wat je nu te zien krijg nadat je op verzenden drukt is overzicht van Google Suggest termen die met jou zoekwoord beginnen. Op deze manier vindt je meer en andere aan jouw zoekwoord gerelateerd zoekwoorden en termen die jij naast je gevonden resultaten uit Google Suggest kunt zetten. Ik raad je dan ook aan om hiervan een overzichtje te maken.
Maar de Yoast Suggest tool heeft meer te bieden. Yoast Suggest heeft nameling onder de suggesties (zie linker kolom) ook long-tail zoekwoorden gemaakt die te maken hebben met jouw zoekwoord. Deze staan op alfabetische volgorde, dit kan dus een flinke lijst zijn. Kopieer deze zoektermen naar jouw tabel. Je krijgt nu naast elkaar: zoekwoorden, zoekwoorden met een aternatief en Yoast zoekwoorden met long-tail suggesties.
Zoektermen sorteren op onderwerp
Een tussenstap die we nu kunnen in het verrichte zoekwoord onderzoek is sorteren en onderverdelen. Maak hiervoor diverse tabbladen aan en benoem elk tabblad met een specifiek onderwerp. Zie je tijdens je onderzoek dat er veel gezocht wordt op bepaalde onderwerpen (bij marketing bijvoorbeeld online marketing) dan kun je dit gaan specificeren door te kijken wat hieronder valt.
Stel jij praat niet over marketing maar over fitness, dan kun jij fitness vanuit huis gebruiken met als tabblad elastieken, gewichten, eigen gewicht etc. Per onderwerp voeg je vervolgens short-tail (fitness in huis) en long-tail zoektermen (fitness in huis in 30 minuten) toe. Zo kun je in één oogopslag zien waar relevante artikelen over kunnen gaan, waar veel naar gezocht wordt en dus relevant blijven.
Zoekvolume per zoekterm met de zoekwoordplanner
Je hebt nu degelijk onderzoek gedaan met gratis tools en een overzicht gemaakt van diverse zoekwoorden en termen. Belangrijk is nu ook om te weten hoe groot het zoekvolume hierop is. Hoeveel mensen zoeken er op elke term. Hiervoor gebruiken we de zoekwoordplanner van Google Adwords, dit is het advertentieprogramma van Google.
Om hiervan gebruik te maken moet je je eerst even aanmelden op https://www.google.nl/adwords/. Als je hier nog geen account hebt, kun je deze volledig gratis aanmaken. Eenmaal ingelogd, ga je naar hulpprogramma’s -> zoekwoordplanner. Je komt dan op onderstaand scherm terecht:
Eenmaal op dit scherm klik op op nieuwe zoekwoorden ontdekken. Vul vervolgens bij ”Geef producten of services op die sterk verwant zijn aan uw bedrijf” jouw zoekwoord of zoekterm op. Door in dit voorbeeld fitness en thuis als zoekwoorden te gebruiken geeft de Google zoekwoordplanner je een reeks aan suggesties met de daarbij behorende maandelijkse zoekopdrachten (de lijst is langer dan alleen dit screenshot).
Zo zie je bijvoorbeeld dat beide zoekwoorden een hoog zoekvolume hebben, maar dat fitness veel concurrentie heeft en thuis veel een lage concurrentie. Ook kun je zien dat het woord fitness beter scoort dan het woord workout en dan merken zoals Garmin Vivosmart (waar je mogelijk nooit aan gedacht zou hebben) veel zoekopdrachten en veel concurrentie hebben. Het is dan ook verstandig dat je door de lijst heen gaat en suggesties gebruikt met een genoeg zoekopdrachten en liefst met lage concurrentie.
Hoe nu verder?
Je hebt nu 3 gratis mogelijkheden gekregen om te zorgen dat jij goede short-tail en long-tail zoektermen kunt vinden en gebruiken. Deze zoekwoorden kun je op strategische plaatsen in je artikel wegzetten, zoals de titels en de tussenkopjes. Ga aan de hand van dit artikel jouw zoekwoord onderzoek doen en bouw een schat aan informatie op, om te komen tot goede blogs op jouw website. Veel succes!
PS. Mocht meer willen weten over hoe je zoekwoorden in jouw affiliate marketing website en hoe jij een goede website bouwt. Dan is de affiliate marketing revolutie een perfecte en laagdrempelige aanrader om mee verder te gaan. In mijn review kun je meer lezen over wat deze online cursus te bieden heeft.