Wat is copywriting?

Als je het hebt over copywriting heb je het letterlijk over het schrijven van teksten. Een copywriter is zodoende een tekstschrijver.

Heb je het over copywriting binnen internet marketing, dit gaat over alles wat jij via internet aan iemand verkoopt waarvoor een tekst nodig is, dan gaat het over het schrijven van goed verkopende teksten. Een waardevolle eigenschap als je dit kunt.

Om een goede copywriter te worden kun je talloze technieken gebruiken en moet je het vooral doen. Je leert dit alleen als je het doet en ook weet voor wie jij iets schrijft. Mensen die in staat zijn om goede converterende teksten te schrijven zijn ook bekend met de AIDA formule:

AIDA Formule

A: Attention
I: Interest
D: Desire
A: Action

In het kort houdt deze formule in dat je de aandacht van de (juiste) mensen weet te trekken. Je wekt iemands belangstelling op en moet deze vasthouden. Dit doe je door iemand te interesseren met wat jij schrijft. Iemand wil doorlezen omdat diegene zich logisch, maar vooral emotioneel herkent in wat je geschreven hebt.

Heb je iemand zijn belangstelling en interesse, dan wordt dit in een goede tekst omgezet naar een verlangen. Jij wil waarvoor je belangstelling toont en interesse hebt graag hebben of hier meer van weten. Uiteindelijk wordt je gevraagd tot een bepaalde actie. Dit kan van alles zijn zoals inschrijven, aankopen, doorklikken etc.

AIDA in affiliate marketing

Pas jij deze formule toe op jouw affiliate website, dan heb je meer kans op conversies en dus commissies. Je leidt jouw bezoekers namelijk op een logisch manier door zijn reis heen op jouw website.

Als copywriting op een goede manier wordt gebruikt, dan kan dit een verschil van dag en nacht betekenen. Je website bijvoorbeeld, kan dan naar een nieuw niveau getild worden.

Hoe werkt dit? Als er op een (professionele) manier een tekst wordt geschreven, zal je conversieratio omhoog gaan. Je zult meer bezoekers trekken, maar ook meer bezoekers converteren. Gaat jou ratio van jouw artikel of salespage van 1% naar 2%, dan lijkt dit een kleine winst, maar feitelijk verdubbel je je conversie.

Goede teksten leiden over het algemeen meer tot conversies, omdat ze lekker weg lezen, interesse houden en een duidelijke actie hebben. Je klikt als het ware natuurlijk op de knop.

Er zijn diverse lagen in copywriting te herkennen, en hoe beter je bent, hoe minder tekst je nodig hebt om te komen tot waar jij wil waar jouw klant moet zijn. Dit heeft bijvoorbeeld veel impact als je een advertentie maakt. Dan kun je maar enkele tekens kwijt of een paar zinnen, waarin jij AIDA moet kunnen toepassen.

Gerelateerde kennisbank artikelen:

Wat is een sales pagina?