Wanneer je net van start gaat met dropshipping, lijkt de wereld aan je voeten te liggen. Een nieuwe shop, vol goede moed en werken waar jij wilt.
Het belangrijkste van je shop is echter het product dat je verkoopt en adverteert. Denk hier goed over na voordat je begint en vermijd ook bepaalde producten.
Producten die je wilt vermijden zijn voor verkoop:
Hierbij zijn uitzonderingen daargelaten, immers is niet elk product in deze niche ongeschikt.
- Electronica; dit wil je in de regel vermijden als het uit China komt. Als dropshipper heb je geen of weinig kennis of verstand van het product, dus ook niet of het gekeurd is. Ook al bestel je een product dat je wilt gaan verkopen, dan nog heb je geen garantie dat alles wat jij daarna verkoopt, 100% veilig is en voldoen aan het CE keurmerk. Het laaste wat jij kan gebruiken is de verkoop van een defect product dat problemen veroorzaakt bij jouw klant.
- Kleding; ook hier, als het uit China komt, kun je het beter vermijden. Mits jij erg goed contact hebt met de leverancier, ben je nooit zeker of jij de juiste maten verkoopt. Omgerekend kan een t-shirt die jij als L verkoopt, S zijn in China. Je kunt dus te maken krijgen met veel retourzendingen.
- Bepaalde beauty artikelen; er zijn genoeg goede beauty artikelen die je wel kunt verkopen, maar helaas ook veel niet. Waar je rekening mee moet houden zijn de effecten die bepaalde artikelen kunnen hebben op de huid of ogen. Jij bent verantwoordelijk als jouw klant bijvoorbeeld uitslag krijgt van jouw product.
- Vloeistoffen; voorbeelden hierbij zijn shampoo of huid-, haar- of baardolie. Ten eerste keurt de douane streng op de import van vloeistoffen, dit maakt de kans aanwezig dat jouw product nooit bij de klant aankomt. Ten tweede, als het wel aankomt, is de kans aanwezig dat het product lekt, of net als beauty artikelen een nadelig effect hebben op de huid of ogen.
Producten die moeilijker verkoopbaar zijn:
Naast de mogelijk problemen die producten zelf kunnen hebben, moet je ook rekening houden met adverteren. Niet elk product is namelijk even makkelijk te adverteren. Een simpel voorbeeld is een beauty product voor de ogen waarmee een vrouw sneller haar make-up kan verzorgen. Voor dit product zal een video gemaakt moeten worden die het product uitlegt.
Facebook controleert echter streng op het in beeld brengen van teveel huid. Daarnaast kan je advertentie ook afgekeurd worden als jij beweert dat dit product iemand mooier maakt (je mag iemand niet laten denken dat ze niet mooi zijn) of dat iemand 3x zo snel klaar is (je legt een claim).
Houdt hier dus rekening mee met je productkeuze.