Met dropshippen beginnen? Ik ben nu circa 4 jaar actief in e-commerce, waarbij ik ruim 3 jaar webshops heb gehad met het dropship model. Toen ik ermee begon, was het zeker nog niet zo bekend als dat het tegenwoordig is. Het was een bijna lucratief verdienmodel te noemen, waarin je in een week tijd een webshop kon opzetten en verkopen kon realiseren. Dit kan vandaag de dag nog steeds, maar de succesratio is iets kleiner geworden en de kopers slimmer.
Toen ik begon, startte ik via de Dropship Academy. Een cursus die mij leerde hoe ik van A-Z een webshop kon opzetten en mij leerde adverteren. Sinds dat producten verkopen via een webshop steeds groter werd, is het aantal ondernemers hierin gegroeid als kool. Tegenwoordig zijn er meer en wellicht zelfs betere cursussen op de markt gekomen. Een waar ik fan van ben geworden is Webshop Formule van Stefanie, beter bekend als Mrs. E-Commerce.
De drempel om met dropshipping te beginnen is gelukkig niet hoog. De grote successen die je steeds meer ziet zijn verleidelijk en samen met een succesvolle training zijn dit prima ingrediënten om jezelf af te vragen: is beginnen met dropshipping en een webshop nog zinvol en zo ja, hoe begin ik? In dit artikel neem ik je mee in de wereld van webshops als je vandaag begint.
Inhoudsopgave
Beginnen met dropshipping, wat is het precies?
Dropshipping is het verkopen van producten in een webshop zonder dat jij voorraad aanhoud. Dit maakt het model ook direct zo interessant, omdat je vrijwel overal ter wereld kunt starten met een laptop en goede internetverbinding. Het komt erop neer dat jij producten verkoopt van een andere leverancier. Het bekendste voorbeeld is Ali Express, maar zeker niet de enige.
Dit is een enorme marktplaats van producten, waar je zowel kwalitatief hoge als ook kwalitatief mindere producten kunt kopen. Je kunt echter de producten die aangeboden worden en waar vraag naar is, in jouw shop zetten. Zodra jij een verkoop realiseert, hoef je alleen je bestelling maar door te zetten naar je leverancier. Je hoeft geen product te versturen, dit doet je leverancier.
Het verdienmodel is als volgt: jij verkoopt product X voor €40. Jouw inkoop is €10. Dit laat een marge over van €30. Hier gaat nog BTW vanaf en waarschijnlijk advertentiekosten. Uiteindelijk kan 1 verkoop jou €40 – €10 – 21% BTW – advertentiekosten = circa €15,- opleveren. Doe dit keer 20 sales op een dag en je verdient al €300 per dag. Dit rekenvoorbeeld is vrij standaard en zeer goed haalbaar.
Er komen natuurlijk meer factoren bij kijken dan alleen een leverancier, een product en een webshop. Maar bovenstaande beschrijft puur het verdienmodel met een webshop.
Beginnen bij het begin: je waarom!
Met dropshipping beginnen is leuk. Maar het is te verleidelijk om direct in webshops, succesverhalen en online geld verdienen te duiken. De basis ligt namelijk bij jou. Saai he… Je kan nog zoveel naar successen van anderen kijken of jezelf laten overhalen door vrienden of om een andere reden starten. Aan het eind van de dag moet jij weten waarom je start met je webshop en eventueel met dropshippen.
Je waarom weten is net zo simpel als dat het moeilijk is. Mijn waarom was, ik wil online geld verdienen en een webshop leek mij een uitstekend plan. Mijn intrinsieke reden lag echter dieper. Ik wilde op eigen benen staan, niet meer afhankelijk hoeven zijn en mezelf bewijzen dat ik dit kon als ondernemer. Niet meer omkijken. Dropshipping was voor mij dit begin, samen met een prachtig boek wat hieraan ten grondslag lag: Master Your Mindset.
Als jij je waarom helder hebt, dus weten waarom je een bepaald doel wilt bereiken en dropshipping hier als verdienmodel voor wilt inzetten ben je goed bezig. Op momenten dat het dan even minder gaat, je budget slinkt, je motivatie wegebt of het juist super goed gaat, kun je jezelf wijzen op je waarom en je doel. Als je je waarom weet, begin je sterker dan je denkt.
Dropshipping beginnen: de basis
De basis (en vereisten) om met verkopen via een webshop te beginnen zijn dat je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast moet je een zakelijke bankrekening hebben en idealiter een creditcard. Vervolgens kun je aan de slag. Tegenwoordig zou ik ook aanraden om een budget van minimaal €500-1000,- te reserveren voor het adverteren.
Als je dit hebt kun je aan de slag. Je moet nu een idee hebben van wat je wilt gaan verkopen. Als dit je niet zoveel uitmaakt kun je beginnen met een ”general store”. Een webshop waarin je producten uit diverse niches verkoopt. Vergelijk het met bol.com. Daarnaast is het handig dat je al nadenkt over je hoe webshop eruit kan komen te zien en wat de naam van je shop gaat zijn.
Als je dit hebt, kun je van start gaan met je shop. Dit kan door een account aan te maken bij Shopify. Hier krijg je 14 dagen gratis te tijd om het platform te verkennen en je shop op te bouwen. Vervolgens heb je je ook een advertentieplatform nodig. Tegenwoordig kun je kiezen tussen Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok en zelfs Snapchat.
Dropshipping mindset
Het lijkt in elke vorm van ondernemen terug te komen: mindset. Niet voor niks, want een goede mindset is belangrijk als je ondernemer bent. Je bent namelijk volledig verantwoordelijk voor jezelf. Dus voor je acties, communicatie, klanten, inkomen etc. Een mindset die bij dropshipping komt kijken is de hoop dat je snel een winnend product vind en het tegenvallen ervan al dit niet lukt.
Een winnend product is een product wat goed aanslaat in de markt en vanaf de start verkocht wordt.
Dropshipping is nog steeds goed mogelijk, alleen veranderd de markt wel. Vooral door de toename van het aantal mensen dat ermee is gestart. Het vinden van een winnend product in een vijver met veel competitie is de uitdaging. Hier komt budget vervolgens ook om de hoek kijken. De een lijkt geluk te hebben, waar de ander geld lijkt te zien verdampen.
De mindset die je gaandeweg ontwikkeld is dat je bereid moet zijn om te investeren (veel testen) om vervolgens in een klapper te maken: webshop succes. Zo kun je met 1 product al jouw test geld terugverdienen. Echter is deze weg lang niet zo uitgestippeld als dat je vooraf hoopt. Dit is iets wat je je moet beseffen als je start met dropshippen. Het kan snel en hard gaan, maar het kan ook even tijd en geld kosten.
Shopify webshop
Er zijn meerdere mogelijkheden om webshops te bouwen, zoals Wix, WooCommerce of WordPress, mijn favoriet blijft voorlopig Shopify. Shopify is een platform waarop momenteel meer dan 500.000 webshops draaien die samen goed zijn voor meer dan 40 miljard aankopen. Dit zegt direct veel over het platform en waarom zoveel mensen hierop starten.
Het platform is ingericht op een manier waarmee de basis van je shop al staat zonder hier veel aan te hoeven doen. De achterkant van de Shopify, waar je als beheerder in zit, is intuïtief ontworpen. Dit betekent dat je vrij snel je navigatie/menu kan toevoegen, maar ook producten, blogs en officiële pagina’s zoals je algemene voorwaarden en privacy policy. De laatste 2 kun je aanmaken met een druk op de knop en finetunen waar nodig.
Het grote gemak van Shopify zit in de gebruiksvriendelijkheid ervan. Je hebt weinig technische kennis nodig om erachter te komen hoe je shop werkt en waar bepaalde knoppen voor dienen. Dit maakt dat beginnen met dropshipping met Shopify een veelgemaakte keuze is.
Adverteren
Als je webshop staat, waarbij ik het heb over een goede funnel van landingspagina tot en met succesvolle checkout, is het tijd om sales te gaan draaien! We willen onze verrichte moeite omzetten in omzet en producten verkopen. Hier zijn meerdere kanalen voor, waarvan bekendste Facebook, Instagram en tegenwoordig Pinterest en TikTok zijn.
Vooral Facebook en Instagram zijn de kanalen voor het grootste publiek, maar tevens ook de meest uitdagende. In de afgelopen 3 jaar is er veel veranderd binnen Facebook en de recentelijke iOS update van Apple heeft daar invloed op. Desalniettemin is adverteren nog steeds prima mogelijk, alleen moet je de spelregels weten.
Zo is Facebook zeer georiënteerd op haar gebruikers. De beleving voor elke Facebook gebruiker moet zo optimaal mogelijk zijn. Zolang jij dus kwalitatieve producten promoot en alleen maar het best voor hebt met je klanten, zit je aan de goede kant. Dit voorkomt overigens niet altijd dat je niet alsnog geblokkeerd wordt, maar vaak is dit eerder ter identificatie van jou als persoon of bedrijf, dan door het adverteren van misleidende advertenties. Het is een manier van Facebook om jou scherp te houden en bewust te zijn van je wat je verkoopt aan je klanten.
Dropshipping beginnen
Hoe mooi dit ook klikt, het komt er op neer dat je webshop af is, is ingericht en alles tot en met de checkout naar behoren werkt. Vervolgens moet je ook een advertentie klaar hebben staan. Dit komt neer op een video of foto en advertentietekst. Deze moet je namelijk gebruiken om je advertentie in Facebook te maken.
In Facebook kun je je webshop koppelen, waarna je met je advertentieaccount een advertentie kunt maken in het advertentiebeheer. Met de advertentie probeer je jouw product bij potentiële kopers onder de aandacht te brengen. In het begin kan dit even zoeken zijn, je moet namelijk een gezonde match vinden dus een goede advertentie, een goede doelgroep en een goed product met een goede prijs. Als deze samenkomen, wat vaak gebeurd door te testen, heb je een succesformule in handen.
Vanaf dit punt wordt het leuker omdat je sales gaat draaien en beseft dat je echt bezig bent met verkopen van jouw product. Mensen kopen het, jij draait omzet en het ”spelletje” is begonnen. Wat hier achteraan komt is natuurlijk het verwerken van de bestellingen, klantenservice, optimalisatie van je advertenties en wellicht ook van je webshop. Deze data kun je namelijk allemaal uit Facebook halen.
Webshop Succesformule starten
Centraal in de Webshop Succesformule staat jouw webshop succes. Onafhankelijk of je voor dropshipping of eigen voorraad kiest, de basis blijft hetzelfde: een converterende webshop. Althans voor veel mensen is een converterende webshop nog niet zo vanzelfsprekend. Je krijgt bijvoorbeeld wel bezoekers, maar geen sales. Of je weet niet waar je moet beginnen met je webshop.
Voordat je je afvraagt of het aan jou ligt, je product, je webshop of gebrek aan kennis is er een oplossing. Deze is dichterbij dan je denkt. Eentje die jou grijze haren bespaart en daadwerkelijk helpt om je webshop goed op te tuigen én te laten converteren. Want wat is nou het geheim van mensen die wel dagelijks ‘kassa geluidjes’ horen en mensen die erop hopen? Vaak ligt in dit focus op de verkeerde plekken en niet exact weten wat wel en niet werkt. Op goed geluk, start je dan maar, met frustratie als gevolg.
Met de Webshop Formule heb je aan het einde van de training een bewezen systeem staan. Mrs. E-commerce, de maker van deze formule weet er zo’n 2 miljoen+ omzet per jaar mee te draaien. Je krijgt bezoekers die ook kopen en je leert acties te ondernemen die ook voor jou het verschil gaan maken! Wil je hier meer over te weten komen? Via onderstaande link lees je alles over deze Webshop Powervrouw.
Webshop Succesformule
Een wezen systeem dat dagelijks kopende bezoekers aantrekt, geld voor je verdient als jij er niet bent én jou leert welke acties daadwerkelijk bijdragen aan verkoopsucces!
Leer hoe je een succes van je webshop maakt
…en van bezoekers naar klanten gaat!