Een sales pagina is niets meer als een online pagina waarop je een product promoot. Een pagina dus een product te verkopen.
Je herkent dit soort pagina’s vrij snel als je er op een ben belandt. Ze dienen namelijk maar 1 doel en dat is een product verkopen. Er wordt dan ook net genoeg informatie gegeven om jouw op te overtuigen.
Sales pagina’s heb je in vele soorten en maten en zijn soms kort en soms erg lang. Het hangt erg af van de persoon die ze maakt, het product dat gepromoot wordt en wat er precies gevraagd wordt.
Wil jij dat iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief, wat ook op dit soort pagina’s kan, dan zal er minder overtuiging nodig. Wil jij iemand aanzetten tot aankoop van een product of cursus van 100+ euro, dan zul je moeten gaan overtuigend en wordt de pagina uitgebreider.
Vaste formule
Geloof het of niet, maar elke pagina is geschreven met een doel en een richting binnen een bewezen formule. Dit noemen we ook wel de AIDA formule.
Het begint vaak een grote headline waarin iets wordt beweerd, geschreeuw of een statement wordt gemaakt. Vervolgens wordt er een verhaal verteld en lees je wat het product voor jouw betekent. Waarom juist jij dit product moet hebben en hoe het jouw leven verbeterd. Tot slot krijg je de mogelijkheid om het product te kopen of ergens je gegevens achter te laten.
Zonder dat je het soms doorhebt, ga je vaak in op dit soort pagina’s. Heel logisch ook, daarvoor worden ze gemaakt en ze werken ook erg goed. Je wordt als het goed is meegenomen in een verhaal en ondertussen overtuig jij jezelf dat je het product nodig hebt. Mits de pagina goed is opgebouwd, anders komt hij snel onbetrouwbaar, ongeloofwaardig of zelfs als spam over.