Goede blogs leren schrijven? Werk slim, niet hard!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Hoe kun jij goede blogs leren schrijven? Door slim te werken en niet hard. Misschien makkelijk gezegd, of is het juist moeilijk gedacht. In bijna elk stadium van jouw website gaat deze regel wel op. Als beginner wil je het liefst zo snel mogelijk goede en relevantie content publiceren. Heb je meer ervaring, dan wil je jouw tijd steeds nuttiger gaan besteden, maar wel zorgen dat de machine blijft draaien.

Als ondernemer kunnen bepaalde dagen, weken of zelfs periodes heftig zijn. Je hebt veel te doen, veel te plannen en je wilt iets bereken. Tijd daarentegen is altijd hetzelfde. Waar je zelf 1 blog per week maakte, groeit dit uit tot 2, 3 of meer blogs per week. Maar ook e-mail marketing start, wellich ben je ook aanwezig op social media en maak je zelfs al video’s.

Hoe dan ook, je bent er bij gebaat om meer te kunnen produceren in dezelfde of zelfs in minder tijd. Werk slim, niet hard.

blogging

Inhoudsopgave

Goede blogs leren schrijven

Je beseft het je nog niet zo, maar zodra jij een website start, lijkt het alsof je een mediabedrijf begonnen bent: je maakt blogs, zoekt afbeeldingen, onderzoekt jouw concurrenten etc.

Een aantal zaken die ik doe en jou kan aanraden om in dezelfde tijd meer te kunnen doen wil ik hier met je delen. Deze komen voort uit mijn ervaring en mijn opgedane kenns uit de Affiliate Marketing Revolutie.

1. Alles begint met tijd

Omdat er 24 uur in een dag zitten en jouw dag niet alleen bestaat uit het onderhouden van je website, kies je voor momenten. Ook wel tijdblokken genoemd. Zeker als jij zelf de content produceert, is het fijn om te weten wanneer jij het meest productief bent.

Ben jij bijvoorbeeld een ochtendmens en zeer productief tussen 6-10h ‘s-ochtends, zet dan een blok van bijvoorbeeld 2 uur vast. Zo kun je de hele dag plannen zodat je weet wanneer waar je focus moet zijn en dus geen afleiding kan gebruiken. Dit principe kun je ook voor je wekelijkse werkzaamheden toepassen.

tijd

2. Maak een content planning

De een leert dit na verloop van tijd, de ander begint hier direct mee. Een content planning heeft diverse voordelen:

  1. Je weet tot ver vooruit waarover je gaat schrijven, er zit dus een duidelijke lijn in
  2. De zoektermen kunnen al vooruit gezocht en gemaakt worden, zo kun je dus sneller van artikel naar artikel
  3. Het geeft rust, je slaat namelijk de stap over om continu nieuwe onderwerpen en zoekwoorden te vinden
  4. Je weet welk producten je promoot en dus waar je commissies vandaag komen en je klanten naar zoeken

Ben je nog lerende in de wereld van affiliate marketing, dan kan een content planning lastig zijn of lijken. Het is dan ook even zoeken wat voor jou werkt en of jij eerst gaat kijken hoe het je vergaat. Op websites zoals freelancer.nl kun je eenvoudige opdrachten uitzetten voor mensen die dit voor je kunnen doen.

Daarnaast biedt het ledenforum, waar je toegang tot krijgt bij de Affiliate Marketing Revolutie veel inspiratie en tips over dit onderwerp.

3. Content batchen

Een mooie naam om in minder tijd meer goede en relevantie content te maken heet content batchen. Deze manier van content maken is ideaal als je er weinig tijd voor hebt, er altijd wel iets tussen komt en je snel afgeleid bent of bijvoorbeeld geen idee hebt waarover je moet schrijven.

Het maken van content (teksten) kan vrijwel iedereen. Het maken van goede en relevantie content die jouw bezoekers willen lezen is een ander verhaal. De een moet dit leren, de ander is een natuurtalent.

Geen paniek, om te voorkomende dat je naar een knipperende cursos blijft staren kunt je content batchen. In plaats van elke week 1 blog te plaatsen, ga je content in bulksessies produceren. Je blokt dan niet een paar uur, maar een dag of dagdeel om in één keer enkele blogs of video’s te maken.

Je wijdt dan dus een dag(deel) aan het schrijven van blogs en zorgt hierbij dat er geen afleiding is. Het hebben van een contentplan/planning werkt dan nog efficiënter.

Voordelen van batchen

  • Het zorgt voor meer focus waardoor je meer kunt doen
  • Je gaat efficiënter met je tijd om
  • Vooruit werken wordt makkelijker
  • Je werkt met een strategie

4. Content hergebruiken

Zoals de titel luidt, werk slim, niet hard. Dit kan met behulp van een contentplan en content batchen. Je hoeft niet bij elk blog het wiel opnieuw uit te vinden. Vaak heb je zelf al stukken tekst geschreven die je kunt hergebruiken in een nieuw blog. Je hoeft deze tekst niet te kopiëren, maar je kunt het herschrijven zodat het bij jouw blog past.

Een andere manier van hergebruiken is dat je je content één keer maakt en gebruikt op meerdere kanalen. Stel dat jij naar je website, ook een Facebook, Instagram en/of Youtube kanaal hebt. Dan kun je delen van je geschreven of opgenomen content, ook gebruiken voor jouw andere kanalen. Mocht je je afvragen hoe dit werkt, Gary Vaynerchuk, beter bekend als GaryVee, is hier een groot voorbeeld van. Hij produceert bij wijze van spreken één keer content en verspreid/hergebruikt dit over alle kanalen waarop hij actief is.

5. 1 blog als doel

Ongeacht de fase waarin jouw website zit, houdt als doel aan dat je wekelijks minimaal 1 blog publiceert. Dit kan een blog zijn van 750 tot 2000+ woorden. Het gaat erom dat je wekelijks aandacht aan je website geeft. Je website moet immers groeien en dit doe je in de eerste plaats door pagina’s aan te maken met relevante content.

In het begin zal dit makkelijk zijn, omdat je net gestart ben, vol motivatie zit en gas wilt geven. Er komt echter een moment, vroeg of laat, dat je even geen zin hebt of dat je naar jouw idee weinig resultaten ziet. Dit is voor veel mensen een valkuil, om het schrijven uit te stellen. Er even geen zin in hebben.

Het is makkelijk om het te doen, maar net zo makkelijk om het niet te doen. Heb je hier moeite mee, of wil je je hiervoor wapenen? Dan kun je drie dingen doen:

  1. Maak gebruik bovenstaande tips om te zorgen dat je productiviteit hoog ligt, maar ook slim is. Je werkt dus vooruit.
  2. Blijft deze website volgen waarin ik jou wekelijks voorzie van praktische informatie.
  3. Zorg voor een motiverende omgeving waar je altijd terecht kunt als je vragen of even moeite hebt.

6. Leer de basis beheersen

Een goed blog leren schrijven is niet moeilijk, maar voor veel mensen ook zeker niet makkelijk. De hierboven beschreven stappen geven je een rode draad hoe je snelheid kunt combineren met goede content. Ik ga er vanuit dat je je website serieus neemt, en een goede richting hebt waarover je wilt gaan schrijven.

Wat dan nog rest is weten hoe je een de informatie relevantie samenvoegt tot een goed lopend artikel. Een artikel dat fijn eest, informatief is, maar ook gevonden wordt. Als je 1) zowel weet hoe je gevonden wilt worden, 2) gevonden wordt en ook 3) consistent goede content schrijft, dan is het alleen wachten op de eerste commissie. Bezoekers zullen dan komen.

Wil jij goed onder knie krijgen hoe ook jij deze gouden driehoek kunt benutten? Dan kan ik de Affiliate Marketing Revolutie (AMR) zeker aanbevelen. Omdat je hierin de basis in één keer goed leert. tevens zit je dan in bovengenoemde nr. 3: een motiverende omgeving.

Wil je hier meer over leren? Klik dan op onderstaande knop en lees over wat de AMR jou te bieden heeft.

affiliatie marketing revolutie

Van A tot Z leren hoe een goed blogartikel is opgebouwd?

Ik wil hier meer over weten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om je de best mogelijke browse-ervaring te geven. Als je deze website blijft gebruiken zonder je cookie-instellingen te wijzigen of als je hieronder op "Accepteren" klikt, stemt je hiermee in.

Sluiten