Wat is het geheim van een sterk, converterend en relevant artikel? Een vraag die je je wellicht kunt stellen als je voor je gevoel nog geen echt succes hebt, maar je het wel bij mensen op je heen ziet gebeuren. Dit kan aan je knagen, dit kan je een boost geven, maar hoe dan ook laat iedereen die succes heeft, ook een spoor achter.
De quote ”succes leaves clues” is niet voor niks bedacht. De truc is om slim om te gaan met de informatie die jij vindt, verzamelt en gebruikt. Wie heeft er succes, welke website staan bovenaan in Google als je zoekt naar voorbeelden en wat laat Google jou zien? Het is geen verrassing dat Google de meest waardevolle websites en artikels bovenaan zet om jouw een goede gebruikerservaring te geven.
Een website die succes heeft, in andere woorden, direct naar boven komt in Google, staat vaak gevuld met relevante goede content. En dit is precies waar het in affiliate marketing om gaat, maar ook wat het moeilijkst is om te maken: goede content en het liefst in combinatie met SEO.
Inhoudsopgave
Enkele basisregels voor affiliate content
Zoals in elke onderneming of elk verdienmodel heb je een basis waarmee je begint. Een kok kan een gebakken eitje voor je maken, maar als hij bij het serveren de kruiden vergeet, is het een smakeloos eten. Zo gaat het ook met affiliate content schrijven. Jij kunt wel een website hebben en een artikel schrijven, als je niet weet wat converteert of waar mensen op zoeken (de kruiden), blijft je website smakeloos en wordt deze niet bezocht of converteert niet. Daarom laat ik je allereerst kennis maken met de basis waaraan ieder artikel moet voldoen, althans, in mijn beleving.
Is je artikel écht relevant voor de lezer?
Het verschil tussen relevante unieke content en content zonder aandacht is de invloed die het heeft op wat een bezoeker leest. Is het interessant, relevant en informatief, dan zal de lezer het artikel wellicht uitlezen en zelfs doorzoeken op je website of doorklikken. Dit bepaald in grote mate de tijd die iemand doorbrengt op jouw website. En dit vind Google geweldig en beloont je hier ook voor (ranking). Ga even na, website 1 wordt gemiddeld 10 seconden bezocht (slechts een screening) en website 2 60 seconden (je artikel wordt gelezen). Website 2 wordt in dit geval beter gerankt door Google.
Zorg daarom dat een artikel altijd ”goed” gevuld is met content. Houdt het liever iets korter, maar wel krachtig, als dat een bezoeker de kern van je verhaal verliest. De grote vraag is: hoe doe je dit?
De meest voor de hand liggende manier om te weten wat jouw bezoekers willen lezen, is om te weten wie jouw bezoeker is. Dit kun je doen door gebruik te maken van Google Analytics en hier te kijken wie jouw pagina bezoekt. Ook kun je achterhalen wie jouw concurrenten bezoekt. Een tool zoals SimilarWeb is ideaal om te toestroom van mensen op een bepaalde website te meten en analyseren.
Als je in grote lijnen weet in welke categorie jouw bezoeker zit, kun je ook gerichter schrijven voor deze groep en hier aanvullende informatie voor zoeken. Maar het houdt niet op met relevante content, toegespitst op deze categorie. Je kunt verder gaan, namelijk niet alleen wat ze graag lezen, maar ook waardoor ze actie ondernemen. Wat maakt dat iemand wel of niet klikt? Ook dit kun je vrij simpel benaderen:
- Onderzoek doen naar wie jouw lezer is en hierop inhaken met jouw content.
- Verder onderzoeken wat deze lezer interessant blijft vinden en weten wanneer jouw lezer keuzes maakt.
- Relevantie combineren met een op koopintentie geschreven artikel (interessant en lezer wil kiezen).
Hoewel deze stappen eenvoudig ogen, zul je erachter komen dan onderzoek in jouw doelgroep nodig is om het verschil te maken met je concurrenten en een autoriteit te worden. Een leuk voorbeeld is gemaakt door Jacko Meijaard. Hier zie je alvast hoe het niet moet.
Wat je hier onder andere uithaalt:
- Domeinnaam niet optimaal gekozen
- Blog te klein (weinig woorden)
- Niet geschreven voor Google
- Website kom niet professioneel over en oogt rommelig
- Maker geeft de indruk dat internetmiljonair worden samenhangt met materialisme.
Onderscheid jezelf met jouw content
Content is king, vooral onderscheidende content. Een artikel moet een op zichzelf staan geheel zijn met een begin, midden en een eind. De lezer moet begrijpen waar het over gaat en ook weten wat er wordt verwacht. Is het informatief of koopgericht. Hoewel je het niet zou verwachten en je zeker niet zomaar artikelen wilt kopiëren en plakken, is het handig en soms zelfs aan te raden om goed naar je concurrentie te kijken.
Wanneer jij een goed artikel schrijft, dat bestaat uit informatie uit meerdere websites die jij zelf een draai geeft is hier niks mis mee. De kans is namelijk groot dat als je dit niet doet, je toch informatie geeft die andere mensen ook geven. Doe het dan goed en weet wat je concurrent schrijft en maak er je eigen versie van. Google waardeert ook artikelen die informatie uit meerdere (goede) bronnen bevatten. Dit maakt het relevant en de lezer begrijpt vaak al snel dat ze veel waardevolle info tot hun beschikking hebben. Zorg alleen dat het geen kopie wordt van andere mensen.
Eerlijkheid duur het langst, ook al zien ze je niet
Je hebt een niche gevonden, je website staat en je bent enthousiast aan het schrijven. Zo enthousiast dat je klant moet weten waar jij de klant het liefst zo snel mogelijk krijgt: die knop. Druk op die knop. Linkjes hier, banners daar, maar werkt het ook?
Hoe snel klik jij op een knop, voordat je weet waar je op drukt, waar wordt je heen geleidt? 9/10 mensen lezen graag eerst en worden al lezend liever overtuigd dan door middel van verkoopteksten en opvallende banners.
Veel lezers hebben de behoefte en zijn bereid om, voor aanschaf van een product, zichzelf te informeren over het product. Vaak zijn we bereid hier vrij uitgebreid over geïnformeerd te worden en willen we ook de mindere kanten van een product weten. Als je artikel alleen maar goed en positief is, is dit dan ook zo?
Laat zien dat je artikel en vervolgens je website aantonen dat je spreekt uit ervaring, dat je waarde biedt en dat je een product eerlijk promoot. Geen enkel product heeft alleen maar positieve kanten en geen negatieve. Wees eerlijk, ook al zien ze jou niet, ze zien je website wel. Sterker nog, als jij met jou ervaring een mogelijk bezwaar van de lezer kan wegnemen, scoor je alleen maar.
Voorbeeld: de lezer denkt dat affiiate marketing wel wat voor hem/haar kan zijn, maar twijfelt of er wel genoeg content te vinden is. Dit bezwaar kun je wegnemen door te bespreken dat de lezer met de nodige moeite vrij gemakkelijk goede content kan vinden. Wat dan nodig is, is dit in je eigen versie vertalen en publiceren.
Ander voorbeeld: De prijs lijkt te hoog of te laag voor een product. Bespreek de prijs openlijk en laat zien wat de lezer krijgt na betaling. Logischerwijs sluit het bedrag dat je betaald aan op de hoeveelheid en de soort kennis die je krijgt. Wees hier eerlijk over, dan blijf je geloofwaardig.
Zo kost de affiliate marketing revolutie kost net geen €50,- Voor een cursus lijkt dit niet veel geld. Wat je krijgt is een goede basis om jouw website op te zetten. Je loopt er makkelijk doorheen, en binnen een week kun je de hele cursus afgerond hebben en starten.
De ”upsell” van deze cursus zit in persoonlijke begeleiding, als hier voor kiest betaal je vanzelfsprekend meer voor, immers maakt iemand tijd voor je vrij. Ook al betaal je meer, je krijgt persoonlijke hulp en leert niet alleen in een hoger tempo jouw doel te bereiken, je content wordt ook steeds beter, want je krijgt feedback. Zo heeft elke voordeel zijn nadeel en vica versa.
Schrijf gerichte en relevante teksten
Het klink vanzelfsprekend, maar gericht en relevant schrijven is lang niet altijd even makkelijk. Vooral in een artikel van 2000+ woorden moet je overzicht en structuur aanbrengen en duidelijk blijven. Google prefereert lange artikelen wel boven korte, maar het moet relevant zijn en geen vulling. Schrijf jij 2 alinea’s met een krachtige boodschap en 4 met een aanvulling, dan zal niet alleen de lezer die minder waarderen, ook Google.
Denk ook aan schrijven over jouw zoekterm. Vaak genoeg zijn er artikelen waarvan de titel pakkend is, je nieuwsgierig maakt en goed bedacht is. Maar vervolgens heeft de schrijver op 3/4 van het artikel de nodige moeite deze nieuwsgierig vast te houden. Gevolg, je haakt af.
Tip: bedenk voordat je gaat schrijven eerst jouw zoekterm, maak hier een goede titel bij en zoek er ook voldoende content bij. Tenzij jij een geboren tekstschrijver bent en jij alles over het onderwerp weet, dan kun je zelf genoeg vertellen. Hoe dan ook, maak het artikel op zichzelf staand.
De oorzaak van slechte content en goede content komt soms doordat de keuze van de niche niet volledig past bij de schrijver. Oorzaken hiervan kunnen zijn dat de commissie van een product interessant was en de doorslag gaf. Bedenk dan ook in de juiste volgorde hoe je start: Niche met jouw interesse, domein, artikel met goede zoekterm en relevantie tekst.
Blijf onderzoek doen en verdiep jezelf dieper in je niche
Hoe wordt je een autoriteit? Hoe wordt je website beschouwd als serieus? Door onderzoek te blijven doen in je niche, op de hoogte te zijn van ontwikkelen en meer invalshoeken te bespreken. Dit kan zowel in verschillende zoektermen, als in verschillende producten.
Hoe meer jij weet en leert van een niche, des te specifieker zal de informatie worden die je erover schrijft. Bedenk je bijvoorbeeld eens dat als je een jaar lang met iets bezig bent, je hier automatisch veel van leert. Je bent misschien nog geen 100% kenner, maar je kan mensen wel goede informatie meegeven.
Zo werkt dit ook met producten. Als je begint met product A wilt dit niet zeggen dat je nooit geen product B mag promoten. Sterker nog, 2 producten in dezelfde niche kunnen juist beter werken. Je kunt namelijk meer aanbieden, je hebt meer content om over te praten die aan elkaar gerelateerd kan worden en lezers vinden je website interessanter worden.
Je groeit met de maanden en jaren
Jouw website wordt als het goed is een weerspiegeling van jouw. Wat jij weet, deel je. Hoe meer jij weet, hoe meer je kunt delen en vooral hoe relevanter. De vraag of zoekopdracht die jij een jaar geleden had, heeft nu ook iemand. Kiest hij dan jouw artikel of dat van je concurrent. Waarmee onderscheid je je? Lees ook je artikelen eens terug na enkele weken of maanden. Zie je progressie, pas eventueel artikelen aan waar nodig.
Zorg dat je je lezer vermaakt
Vertel niet alleen maar feiten, maar als het kan ook ervaringen (het liefst die van jou). Misschien ken je de quote: Features tell, benefits sell. Dit betekent simpelweg dat mensen eerder geneigd zijn om te kopen als ze weten wat het product hen biedt. Wat winnen ze ermee, waar gaan ze op vooruit.
Voorbeeld: De affiliate marketing revolutie, waarover ik hier een review heb geschreven, bevat 7 modules. Maar als lezer heb je weinig aan het feit dat er 7 modules in zitten. Sterker nog, dit kun je teveel of te weinig vinden. Het is niet onbelangrijk, maar voegt niet veel informatie toe. Als je weet dat je bijvoorbeeld na 2 modules je eigen website al gaat inrichten, kun je je voorstellen dat je na aankoop vrij snel aan de slag kan. Een voordeel hiervan is dat je eigenlijk binnen een week al 1 of meerdere artikelen online kan hebben staan.
Zo zie je, bepaal voor jezelf, maar vooral voor de lezer wat jij wilt dat hij/zij leest. Draai het ook om. Wat wil jij weten van een product? Als een lezer bijna het gevoel krijgt dat ze niet zonder kunnen of dat het echt bij hen past door wat jij zegt, dan raak je iemand en is de kans op conversie groter.
Wil je leren hoe jij een converterend artikel schrijft?
Zoals je zult begrijpen is er al veel dat jij zelf kunt doen om zelf een goede basis te maken voor een artikel. Er zijn geen vastomlijnde regels die bepalen dat als je ergens niet aan voldoet, een artikel slecht is. Het gaat erom dat je weet wat je schrijft, begrijpt wat je schrijft en dat je op een verhaal-achtige manier jouw artikel schrijft: interessant, je wilt doorlezen, het is boeiend en de lezer wil of klikken of komt nog eens terug.
Omdat niet iedereen een geboren schrijver is, wil dit niet zeggen dat het jou niet lukt. Manieren er zijn genoeg manieren om te beginnen, alleen moet je wel ergens starten. Jacko Meijaard van de Affiliate Marketing Revolutie heeft, op moment van schrijven, veel succes met zijn cursus en helpt dagelijks mensen zoals jij en ik verder om een succes te maken van hun website. Hij leert je niet alleen een goed artikel schrijven, hij helpt je ook verder door middel van een leuke community waar jij al jouw vragen kwijt kunt. Als je wilt leren, leer het van hem.