Veel bezoekers maar geen commissies, wat nu?

Leer waar jij kunt verbeteren én waar je terecht kunt voor succes!

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Een vraag die veel mensen bezig houdt die een affiliate website zijn gestart, of er al een paar weken of zelf maanden één hebben is: ik krijg wel veel bezoekers, maar geen commissies, wat nu? Hoe komt het toch dat ik er ”alles” aan doe om goede artikelen te schrijven, er wekelijks moeite in steek, maar geen financiële resultaten terug zie?

Omdat deze vraag ook mij lang heeft bezig gehouden, leek het mij leuk, maar vooral interessant hier een artikel aan te wijden. Hoe zit het met die 1e of 1e paar comissies. Wanneer ben ik aan de beurt.

Zorg voor meer bezoekers

Misschien niet wat je wil horen, maar wel waarheid is, zorg voor meer bezoekers dan je al hebt. Want wat zijn veel bezoekers? Voor het ene product heb je aan 100 bezoekers genoeg, voor het andere 150 of 200. Veel bezoekers betekent niet altijd automatisch meer commissies. Hoewel meer bezoekers de kans wel groter maakt. Immers, hoe meer bezoekers jij trekt, des te meer clicks en dus meer potentiële commissies.

Maar hoe krijg je meer bezoekers naar je website? Enkele tips:

  • Je kunt beginnen met het verbeteren van de SEO van je artikelen en je website. Zorg ervoor dat Google jou beter weet te vinden en dat jouw zoektermen beter gaan aansluiten bij de zoektermen die bezoekers gebruiken. 1+1=2.
  • Verhoog indien mogelijk de frequentie van het aantal artikelen per periode. Mits dit ten koste gaan van de kwaliteit van de content uiteraard. Als het jou lukt om per week niet 1 maar 2 artikelen te publiceren, dan zul je ook meer bezoekers krijgen na verloop van tijd. Je publiceert namelijk meer.
  • Vraag relevantie blogs om een gastblog te plaatsen. Als jij relevantie blogs in jouw niche weet te vinden of kent, kun je vragen of jij voor hen een gastblog mag schrijven in ruil voor een plaatsen van een link naar jouw website. Voorwaarde is wel dat het een waardevol artikel wordt. Het voordeel hiervan is dat veel meer mensen in kortere tijd jouw artikel te zien krijgen en dus kunnen doorklikken naar jou site. Dit zijn mensen die jou wellicht Google nooit gevonden hadden.
  • Ga adverteren. De bekendste kanalen hiervoor zijn Facebook en Google. via beide kanalen kun je een advertentie starten gericht op jouw doelgroep. Let op, Facebook werkt wel totaal anders dan Google. Je mag immers met Facebook niet direct linken naar jouw landingspagina, hiervoor moet je dus wel een salespagina hebben waarop jij mensen doorstuurt (een funnel). Bij Google betaal je alleen voor de mensen die klikken op jouw link, vaak zijn dit mensen die wel degelijk interesse hebben, omdat ze jouw zoekterm al zoeken.
Diversificeer waar je aanwezig bent

Promoot goede producten

Het is een open deur, maar als jij een product promoot dat niet goed aansluit bij jouw niche, of niet de waarde biedt die jouw klant zoekt, trek je eigenlijk bezoekers die niet zullen converteren. En dat is zonde.

De sleutel hierin is om goed te weten in welke niche je actief bent en welke specifieke producten hierop aansluiten. Vaak is het zo dat hoe specifieker jouw product is, hoe beter de conversie, want mensen die het artikel lezen, hebben de interesse.

Zodra jij in de fitness niche een website start, maar alles van voeding tot apparaten promoot, zul je bezoekers trekken. Maar vaak heb je er veel meer nodig voor een specifiek product. Als jij in de fitness niche zit en alleen maar specifieke trainingen verkoopt, zal je meer autoriteit uitstralen, maar ook veel meer gerichte klanten krijgen. Hier zit dus een wisselwerking in. Het is niet altijd goed of fout, maar ook logica.

Houdt altijd in gedachten dat hoe specifieker de promotie is en hoe vaker je dit herhaalt, hoe beter de funnel zal lopen. Het eindpunt is namelijk altijd 1 of 2 producten. Het beginpunt zijn alle bezoekers. Het midden is waar mensen wel interesse hebben, maar besluiten wel of niet door te gaan, op basis van jouw aanbod.

Affiliate Marketing Revolutie
Affiliate Marketing Revolutie

Call to Action knop

Zorg ervoor dat net zoals bij webshops, je de bezoeker duidelijk maakt wat je van ze verwacht. Wil jij puur informeren zonder actie, dan is een goed opgemaakte tekst voldoende. Wil jij in je artikel stille hints geven over andere artikelen die je reeds gemaakt hebt? Dan kun je intern gaan linken.

Wil je dat jouw artikel dient voor verkoop, dus iemand informeren over een product of dienst en die persoon door verwijzen? Dan moet dit duidelijk zijn. Dit kan op 3 manieren, waarvan er 1 de duidelijkste is.

Verwerk in jouw tekst op logisch plaatsen een link die je koppelt aan bepaalde woorden. Mensen zien de link, doordat de tekst gekleurd is, en kunnen doorklikken. Let op, dit moet wel een logisch gevolg zijn van je artikel. Mensen willen graag weten waar de op klikken en waar de naartoe geleid worden.

Voeg een knop toe, dit is een simpele knop met de een call to action. Heel clean, eenvoudig maar kan werken. Of voeg een duidelijke banner toe onderaan je pagina. Dit is de duidelijkste en ook meest begrijpelijke variant. Wanneer iemand jouw artikel met interesse leest, is het niet onverwacht dat je iets van die persoon verwacht. Een banner is dan een een gekleurd vlak met bijvoorbeeld een samenvattende vraag, een knop met de doorverwijzing en een afbeelding waaraan ze zien waar ze voor klikken.

Niet elk artikel vraagt echter om een call to action, het is goed om dit af te wisselen en ook puur informatieve artikelen te posten. Hierin kun je uiteraard wel interne links aanbrengen.

Bouw aan een e-mail lijst

Een actieve e-mail lijst is van onschatbare waarde als het gaat om bereik van jouw doelgroep. In het begin is deze lijst nog niet direct nodig, omdat je weinig bezoekers trekt en mensen je moeten leren kennen. Maar zodra jouw commissies binnenkomen en jij steeds beter weet waarop je moet letten, is een e-mail plugin in jouw website een aanrader.

Het voordeel van zo een lijst is dat jij met een paar drukken op de knop jouw volger/doelgroep op de hoogte kan stellen van acties, promoties, nieuwe artikels, nieuwe producten etc. Deze hoef je niet meer te zoeken via Google, maar heb je al in je lijst.

Je start hiermee met een opt-in pagina, waarin jij bijvoorbeeld een gaaf e-book weggeeft, of andere waardevolle informatie. Dit in ruil voor een e-mail adres. Zorg ervoor dat hier ook een autoresponder achter zit. Zo kun je een automatisch systeem klaar zetten voor inschrijvers. De moeite die het kost om dit op te zetten valt in het niet met de potentiële verdiensten die eruit kunnen komen.

Zoekterm onderzoek

Zoekterm onderzoek is voor de een makkelijk en voor de ander moeilijk. In de kern komt het erop neer dat je zoekterm zoveel mogelijk moet aansluiten bij de zoekintentie van jouw bezoeker. Jouw artikel kan erg goed zijn, maar als jij geen goede zoektermen gebruikt, komen er toch minder bezoekers op af.

Een goede manier voor zoektermen is het gebruik maken van reviews en woorden waar een koopintentie in zit. Zo heet bijvoorbeeld mijn review over de affiliate marketing revolutie: de affiliate marketing revolutie 4.0 review. Mensen zoeken vaak op het woord review in en dit geval op het de term affiliate marketing revolutie.

Dit kan voor elke product toegepast worden. Een andere manier is een koopintentie erin verwerken. Hier heb ik het voorbeeld: starten met een affiliate product review website. Hierin leg ik uit hoe je kunt starten met jouw eigen review website. De kans de mensen hierop klikken is groot, maar de mensen die klikken, zoeken dit soort informatie en willen weten hoe ze kunnen starten. het antwoord zit in het artikel, maar er volgt ook een logische call to action knop voor mensen die verder willen.

Een zoekterm wil overigens niet altijd zeggen dat jij koopgerichte mensen aan wilt trekken. Je wilt ook mensen van relevante informatie voorzien. Maar dan is het net zo belangrijk om te weten waar die mensen op zoeken om die informatie tot zich te krijgen. Ze komen dan in aanraking met jouw content/website en hebben je dus al gezien zonder echte verplichting.

Blijf consequent doorwerken en geloof ik jezelf

Het feit dat je wel (veel) bezoekers krijgt, maar nog geen of weinig commissies zegt dat je iets goed doet. Want je krijgt bezoekers die je eerder nog niet kreeg. Nu is het niet een kwestie van doorzetten. Blijf werken aan goede relevante content. Start met analyseren waar veel/weinig op geklikt wordt en verbeter waar nodig eerdere artikelen. Verbeter je website door meer informatie over jezelf te geven of meer informatie voor de bezoeker.

Geloo daarnaast in jezelf. Je bent op een punt gekomen waar je website wrijving krijgt. Dit is goed, want het wordt warmer. Het moeilijke is dan doorzetten tot jij die eerste comissies ziet en doorbouwen op waar je website succes heeft. Maar verbeter ook jezelf, je website groeit, maar jij ook. Blij lezen, blijf leren en blijf geloven. Over een jaar zul je jezelf dankbaar zijn.

Ergens aan werken zonder dat je financieel resultaat ziet is voor veel mensen demotiverend. Het is te makkelijk om dan op te geven het alles de schuld te geven omdat het volgens jouw niet werkt. Dit punt onderscheid succesvolle mensen dan ook van de niet-succesvolle mensen. Consistentie is in elke onderneming zo belangrijk en zorgt ervoor dat je vooruit blijft gaan.

Zorg ervoor dat je elke dag iets doet, hoe klein ook. Maar doe liever iets kleins elke dag, dan heel veel op 1 dag.

Denk breder dan je doet

Je start met een website waarom je start met het plaatsen van artikelen. Deze website bouw je in de loop van de tijd uit door meerdere pagina’s toe te voegen. Je plaats meer artikelen, meer linkjes etc. Maar deze website is niet jouw enige bron waar bezoekers jouw kunnen vinden.

Grote kanalen waarop jij jouw producten, jouw merk en jouw promoties kan starten zijn Instagram, Facebook en Youtube. Het hangt een beetje af van het product dat je verkoopt. Is het visueel aan te duiden wat je doet, dan kan Instagram goed werken. Kun je je scherm delen en laten zien wat je doet, bereikt hebt of een programma laten zien, dan kan Youtube goed helpen,

De kern van de breder denken komt neer op het verspreiden van het aantal plaatsen van promotie. Doe dit pas als je weet dat je hier ook klaar voor bent. Besteed jij momenteel nog veel tijd aan je website, leg hier dan ook je focus. Heb je meer tijd, start dan met een nieuw platform waar jij een goed gevoel bij hebt en waar je product of promotie goed tot uiting komt.

affiliatie marketing revolutie

Heb jij wel bezoekers maar geen commissies? Of kun je extra hulp gebruiken voor meer conversies?

Lees verder om meer succes te behalen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om je de best mogelijke browse-ervaring te geven. Als je deze website blijft gebruiken zonder je cookie-instellingen te wijzigen of als je hieronder op "Accepteren" klikt, stemt je hiermee in.

Sluiten