Tof! Je wilt starten met ondernemen of je bent al gestart. Persoonlijk vind ik het ondernemen geweldig, ik doe het al jaren, verdien mijn geld online en zou niet meer terug willen. Voor de goede orde, ik was geen ”geboren ondernemer”. Sterker nog, in de familie hadden we allemaal een werkgever en zo ben ik ook begonnen. Toch voel je op een bepaald moment dat je bloed gaat stromen bij bepaalde ideeën.
Ik ben begonnen met ondernemen nadat ik een inzicht kreeg van een andere ondernemer. Iemand in mijn netwerk dus. Sinds ik ben gestart en eigenlijk niet meer heb omgekeken naar een baan, heb ik ook veel geleerd. Vooral online geld verdienen was voor mij een eyeopener. Een inzicht dat ik echter direct met je wil delen is dat je ondernemen niet leert uit een boek, school of een goed gesprek.
Je moet het ervaren en doen voor jezelf, niet voor een ander. Daarbij moet je bereid zijn om risico’s te nemen, te vallen en op te staan en verantwoording te nemen voor je acties. Ik ga nu een aantal tips met je delen waarvan ik hoop dat ze jou in deze toffe reis gaan helpen!
Inhoudsopgave
Kamer van Koophandel
Waar het allemaal begint, maar waar ik tegelijkertijd veel vragen over hoor en krijg. Ik ga starten met ondernemen en ga naar de Kamer van Koophandel. Waar moet ik rekening mee houden? In feite spreek dit voor zich. Je gaat naar de Kamer van Koophandel om je bedrijf in te schrijven. Vooraf moet je dus weten hoe je bedrijf gaat heten en wat de kern van je werkzaamheden gaan zijn.
Deze kun je ook al vooraf op de website invullen wanneer je een afspraak maakt overigens. Ze vragen echter vaak en graag om een toelichting. Er is verder weinig spannends aan en binnen een half uurtje kun je het geregeld hebben.
Je onderneming groeit niet harder dan jouw ontwikkeling
Zelden tot nooit groeit een onderneming harder dan de persoon die hem runt of leid. Het resultaat van je bedrijf is namelijk het gevolg van jouw acties, kennis, cashflow en mensen om je heen. Dit is direct de reden dat je jezelf wilt blijven ontwikkelen op elk front om niet alleen te starten met ondernemen maar ook te groeien als onderneming. Punten die later besproken worden zoals uitbesteden en zelfontwikkeling zijn hierbij essentieel.
Ben je net gestart en verdien je bijvoorbeeld €2000,- per maand en wil je doorgroeien naar €10.000? Dan moet er iets gebeuren met jou en als ze er zijn, ook met de mensen in je bedrijf. Je bedrijf groeit niet harder zonder jouw input. Niet voor niks dat de meest succesvolle mensen ter wereld (Elon Musk, Dan Pena, Jeff Bezos) geen 40 urige werkweken hanteerden toen ze begonnen (en nog steeds niet). En kijk waar ze nu staan. Het zijn nu miljardairs of biljonairs.
Kijk niet alleen maar naar de positieve kant
Een beetje een open deur, maar veel startende ondernemer zijn geneigd om vooral de positieve en leuke kanten van ondernemerschap te zien als ze starten. Dit maakt niet uit, het is ook leuk en uitdagend. Maar vergis je niet of alles wat er stiekem bij komt kijken. Denk aan belastingaangifte, zelf je inkomsten genereren, klanten vinden en behouden en een toekomstplan maken.
Als je met de juiste intenties en het juiste gevoel start, komt dit goed. Maar wat je ook wilt bereiken, het komt je niet aanwaaien. Je werkt er veel voor, soms zelfs op de gekste tijdstippen. Houd daarom je doel voor ogen en als besef als het even tegenzit, waarom je bent gestart.
Een team bouwen
Niet voor iedereen direct van toepassing, maar zeker niet onbelangrijk. Zodra jouw bedrijf goed loopt, je goede omzet en gezonde winst hebt is het tijd om te groeien. Groeien lukt je niet alleen, maar met een team. Mensen die jouw werkzaamheden uit handen nemen.
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het uitbesteden van werkzaamheden. Zeker als het werk is wat je liever niet doet, prima door iemand anders gedaan worden of er zelf niet goed in bent. Doe je dit tijdig en met de juiste mensen, dan kun je je focussen op je bedrijf en de groei ervan.
Afhankelijk van je type werkzaamheden kun je mensen fysiek met aannemen maar ook op afstand. Bijvoorbeeld via websites zoals Upwork.
Winst investeren
Een bekende regel die lang niet iedereen toepast. Het is verleidelijk om de winst uit je bedrijf te gebruiken om dingen te doen die je leuk vindt. Belangrijker is om met die winst, je bedrijf te laten groeien. Starten met ondernemen doe je uiteindelijk om geld te verdienen. Geld verdien je makkelijker en sneller met geld dat je al hebt. Ken je de quote: geld maakt geld? Investeer dus zoveel mogelijk terug in je bedrijf.
Zelfontwikkeling
Een van de belangrijkste dingen die je als ondernemer moet doen is zelfontwikkeling. Dit kan op vrijwel elk front waarop jij actie bent of beter in wilt worden. Voorbeelden zijn mindset, administratie, grafisch design, online marketing etc. Als ondernemer moet je zorgen dat je met je markt meegaat en dat je je eigen kennis en ervaring op peil houdt.
Hoe beter jouw zelfontwikkeling, hoe beter en gezonder jouw bedrijf kan groeien. Zelfontwikkeling kan zo simpel zijn als het lezen en begrijpen van boeken. Het luisteren van podcasts. Het volgen van cursussen en het doen van meditaties.
Geen 9-5
Persoonlijk ken ik geen parttime ondernemers of ondernemers die van 9-5 werken. De mentaliteit zal anders moet liggen als je besluit te starten met ondernemen. Je moet namelijk iets van de grond krijgen, iets opbouwen, cashflow genereren, klanten vinden en een naam opbouwen. Slechts enkele voorbeelden die vaak niet in het welbekende 9-5 kader vallen.
Creativiteit is essentieel
Er komen vroeg of laat uitdagingen op je pad. Zowel grote als kleine en zowel uitdagingen die direct opgelost moet worden of binnen een bepaalde termijn. Essentieel als ondernemer is dat je creatief leert zijn. Je zult niet altijd het antwoord hebben of de juiste voorbereiding hebben gedaan.
Sterker nog, je kan soms iets tegenkomen waar je totaal niet op gerekend had. Dit kan zowel positief als negatief zijn. De kunst is om hier creatief mee om te gaan en jezelf te kunnen buigen op een manier om onverwachte situaties of nieuwe situaties een wending te geven.
Denk je alleen maar in hokjes, logica, zwart wit of in tunnelvisie. dan kun je erop rekenen dat je met bepaalde vraagstukken veel moete hebt of gaat hebben.
Uitbesteden
Uitbesteden van werk, taken of projecten kan op meerdere manieren. Je kunt een samenwerking met iemand aangaan of iemand in je bedrijf aannemen. Je kunt iemand inhuren voor een project of zorgen dat een accountant jouw volledige administratie doet.
Uit besteden kan op vele manieren plaatsvinden, maar wees er niet bang voor. Het laatste wat je wilt, is alles zelfs willen doen en overal de regie over hebben en houden. Op lange termijn houdt je dit niet vol en je bent ook niet overal even goed in.
Heb je weinig te besteden maar ben je slecht in administratie, dan komt hier weer creatief bij kijken. De belastingdienst wacht immers niet en stuurt je een mooie brief als jij niet op tijd bent. Wil je een website, maar heb je er geen verstand van, wordt creatief en leer hoe je dit kan of besteed het uit. Krijg je meer projecten en kan je het niet meer alleen aan, neem iemand aan of verhoog je tarief.
Uitbesteden is een zeer krachtig middel op te doen als je wilt groeien en mensen wilt inzetten die iets beter kunnen dan jij. In het begin kan het geld kosten, op termijn levert het geld op.
Netwerken
Een goed netwerk op je heen is belangrijk als het gaat om groei en weten wat er in jouw wereld afspeelt. Het netwerk dat je had, is niet per se het netwerk dat je nodig hebt voor je onderneming. Een groei van jou als persoon wordt alleen maar gevoed door mensen die ook zijn waar jij bent of al verder.
Starten met ondernemen kan net als netwerken op 1000 en 1 manieren. Het belangrijkste is dat je ermee begint en gaandeweg nieuwe mensen leert kennen. Je wereld vergroot en daarmee de kansen voor jezelf. Denk aan mogelijkheden via Webinars, seminars, meetings, social media etc.
Wat kan je en wat kan je niet
Deze valt in dezelfde straat als uitbesteden en creativiteit. Als ondernemer sta je voor een reis met veel uitdagingen en vraagtekens. Weet als je begint wat je kan en wat je niet kan. Wees je hiervan bewust. Besteed op tijd uit wat je niet kan en niet wilt leren of wordt op tijd creatief om te leren wat je niet kan maar wel wilt kunnen.
Doe hetzelfde met weten wat je wel kunt. Als je uitbesteed wat je niet kunt of hulp vraagt en juist extra inzet en leert op het vlak waar je goed in bent, kun je nog sneller groeien. Wees eerlijk naar jezelf.
Starten met ondernemen met een doel
Het is voor elke ondernemer belangrijk om doelen te stellen, hier begint starten met ondernemen namelijk. Dit kunnen doelen zijn op financieel vlak, maar ook op gezondheid, mindset of spiritueel vlak. Doelen zijn bedoeld om gerichte acties te kunnen ondernemen volgens een uitgestippeld plan. Met een doel is het ook duidelijk waar je dagelijks voor opstaat en waarom je doet wat je doet.
Het maken van een plan en hieraan acties koppelen is ook een stuk makkelijker als je je doelen helder hebt. Ga maar na: als je overgewicht hebt en je wilt 10 kg afvallen. Alleen door te weten dat je 10 kg moet afvallen, kun je je doel koppelen aan een plan en actie zoals: een eetschema en vaker sporten.
Investeren in een coach of training
Iets waar ik in mijn jaren als ondernemer veel aan heb gehad zijn trainingen en coaches. Ik heb er meerder gehad en heb er nog steeds. Trainingen en coaches helpen je om in korte tijd te behalen wat je wilt behalen door te weten hoe het moet. Dit verkort je leercurve en je leert het van iemand die al is waar jij naartoe wilt.
Zorg er wel voor dat je een training koopt of coaching neemt bij iemand die kan bewijzen dat hij/zij jou kan helpen. Tegenwoordig zijn er veel zelfbenoemde coaches en is een training snel gemaakt. Weet dus waarin je investeert en wees vervolgens ook niet bang om te investeren als het goed voelt.
Behandel klanten als mensen en niet als nummer of inkomen
Een goed voorbeeld is Amazon. Een bedrijf dat vanaf dag 1 klanten centraal stelt. De klant moet tevreden zijn en de reis die de klant aflegt moet zo fijn mogelijk zijn. Denk zelf ook na als je product of dienst gaat verkopen. Zie je klant als een van de belangrijkste of zelfs het belangrijkste component van je onderneming. Zonder heb je namelijk geen inkomen. Starten met ondernemen doe je dus niet puur voor het geld, maar voor cashflow uit tevreden klanten. In welke vorm dan ook.
Denk hierbij aan hoe jij met de klant omgaat, hoe je communiceert, wat je te bieden hebt en ga zo maar door. Een klant maakt namelijk een klant. Als klant 1 tevreden over je is, vertellen ze het door. Klant 2 komt dan ook op bezoek.
Underpromise & overdeliver
Een leerles van een van mijn coaches. Wees voorzichtig met wat je iemand belooft en wat voor iemand doet. Beloof liever minder of alleen waarvan je zeker weet dat je het kan en lever vervolgens meer. Ga ook hier maar na, als jij meer krijgt dan dat je verwacht (voor dezelfde prijs) ben je blijer en meer verrast dan wanneer je veel verwacht en precies datgene krijgt.
Je moet dus niet minder gaan beloven dan je kan, of zelfs minder aanbieden dan je hebt. Maar laat altijd ruimte over om je klant te verrassen met meer waarde dan ze verwachten. dit verhoogt je klantwaarde enorm en je klant onthoud je.
Weet hoe je aftersales proces eruit ziet
Dit hangt een beetje af van het type onderneming dat je start. In e-commerce werkt dit makkelijk en zeer efficiënt. Zorg dat de funnel waar een klant doorheen gaat, goed doordacht is. Een goede klant blijft namelijk terugkomen en kopen zolang jij goede waarde biedt.
Als je potentiele klant bij jou komt voor 1 product van €50,- of een gratis e-book, zorg dan dat die klant meer waarde of aanbiedingen krijgt. Voor de klant die een product van €50 heeft gekocht kan dit een nieuw en duurder product zijn. Voor de lead die een e-book heeft afgenomen, kan dit het product zijn van €50,-.
Waarin is jouw bedrijf beter dan je concurrent
Starten met ondernemen betekent ook dat je de kernwaarde van je bedrijf kent. Wat ga je doen, wat biedt je aan en wat is je concurrentie. Wees je bewust van de markt waarin je actief bent en daarbij van de waarde die jij kan bieden ten opzichte van je concurrent. De kans is namelijk dat je een vergelijkbaar product wilt aanbieden. Maar wat biedt jij extra dat je concurrent niet biedt.
Als jij weet waar je sterk in bent en waar je mee kan winnen, benut dit dan maximaal. Ook al ben jij 1 van de 3 aanbieders bent van hetzelfde product, onthoud dat jij uniek bent. Waarom zouden mensen wel naar jou komen of langer bij jou blijven?
Er zijn geen problemen, alleen uitdagingen
Makkelijk gezegd, maar wel waar. Zie uitdagingen en geen problemen. Een probleem creëert een ander gevoel als een uitdaging, je gaat je anders gedragen, voelt je anders en handelt dus ook anders. Zie je een probleem als een uitdaging, dan ga je die uitdaging aan en vindt je een oplossing of route er naartoe.
Product of dienst
Voor ondernemen hoef je niet perse een product of dienst te hebben. Deze kun je later ook ontwikkelingen of nooit hebben en toch succesvol worden. Als je bijvoorbeeld werkt met affiliate marketing website hebt, kun je online veel geld verdienen, zonder ooit een product of dienst te hebben.
Mijn starten met ondernemen tip
Een van de verdienmodellen die ik als ondernemer gebruik is affilaite marketing. De redenen hiervoor zijn simpel. Ik heb geen product of dienst van mijzelf nodig. Als affiliate verdien in online mijn geld en dit gaat 24/7 door. Ik promoot andermans producten maar krijg daar leuke commissies over. Aan het eind van de dag verdien ik wel geld, maar heb ik feitelijk nergens omkijken naar.
Alles wat ik moet doen is mijn website up-to-date houden met nieuwe artikelen. Het fijne is, dit kan ik allemaal uitbesteden, waardoor ik maximaal kan genieten en leven van internet. Lijkt dit jou ook interessant en zou je hier meer van willen weten?
Ontdek hoe ook jij met affiliate marketing 100% passief geld kan leren verdienen!
Dit verdienmodel kan prima gecombineerd met wat jij op dit moment doet of wilt gaan doen