De impact van slecht slapen

Leer alles over beter slapen met Albert Sonnevelt

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
Albert Sonnevelt

De impact van slecht slapen. Januari 2019 was voor mij een maand die het begin betekende voor veel veranderingen in mijn leven. Ik voelde al maanden aan dat ik niet top in mijn vel zat, meer wilde halen uit het leven, ook al had ik het voor Nederlandse begrippen best goed voor elkaar.

Ik woon samen in een mooi huis, ik werk dichtbij huis, er is maandelijks inkomen, maar wat was dan die knagende gedachte? Wat hield mij soms wakker en waarom was ik niet gewoon blij met wat ik had?

Wellicht herken je je hierin, ik wist ik dat ik meer kon, diep van binnen had ik wel een talent, een passie, een droom. Maar door je dagelijkse te leven te leven, af en toe letterlijk moe zijn van je eigen gedachten, toeleven naar het weekend en eigenlijk een uurtje langer willen slapen op zaterdag, blijft je in vicieuze cirkel leven.

Inhoudsopgave

Wat slecht slapen met je doet

Slecht slapen of onvoldoende slapen is een recept dat kan leiden tot falen in bepaalde facetten van jouw leven. Vroeg of laat heb je immers rust nodig om je lichaam en je geest te laten herstellen en op te laden. Niemand kan immers 24 uur per dag, 7 dagen per week aan staan en goed functioneren.

Er zijn diverse signalen in je dagelijkse leven die je willen vertellen dat je meer op jezelf moet letten of af en toe gas terug moet nemen. Alleen als je deze niet weet of negeert, blijven ze aanwezig.

  • Je voelt je vaker moe en/of lusteloos dan je zou willen
  • Je verlangt naar een goede nacht slaap
  • Je denkt veel over jouw toekomst, baan, leven
  • Je verlangt naar het weekend of een vrije dag
  • Je vraagt je van binnen wel eens af waarom je zo weinig energie hebt
  • Je hebt voor een bepaald aspect in je leven gezocht naar een oplossing, maar kunt die niet vinden

Herkenning je dit?

Ik persoonlijk had veel last van punt 3, ik dacht veel na over mijn toekomst, mijn leven op dat moment en waar ik naartoe wilde. Als resultaat hiervan verlangde ik naar het weekend of naar elke vrije dag, omdat ik dan (in mijn gedachten) kon gaan bedenken wat ik echt wilde. Hier had ik immers bij mijn werkgever geen tijd voor.

Echter was mijn lichaam, zonder dat ik het wilde toegeven, zo moe gedurende de week, dat mijn vrije weekend niet altijd even ontspannen verliep. Mijn lichaam wilde slaap, dus ik sliep uit. Ik had een huis dus ook een huishouden. Ik woonde samen, dus heb je ook gezamenlijke plannen.

De vicieuze cirkel die ik eerder beschreef kwam ik hier in zicht. Ik wilde verbetering, werkte hier ook hard voor, maar rusteloosheid en moeheid nemen het een keer van je over.

slecht slapen

Magische trucs bestaan niet. Smeer dit op je kussen, drink dit kruidentheetje, luister naar deze ontspanningsmuziek (etc. ) en je slaapt weer goed is simpelweg niet de way to go.

Vaak ligt het probleem dieper dan je zelf denkt. Een kruidentheetje of onspannende muziek kan je zeker helpen te ontspannen. Maar een goede nachtrust dwing je er niet mee af

De verkeerde kant om fantaseren

Een kreet die afkomstig is van Michael Pilarczyk. Een om bij na te denken. Pieker jij wel eens? Fantaseer jij wel eens? Inkomen is een onderwerp in bijna elk huishouden. Hoeveel komt er per maand binnen? Wat zijn je uitgaven? Wat sparen we? Waar sparen we voor?

Helaas is geld ook vaak een van de redenen waarom je ergens wakker van liggen, veel aan het denken worden gezet of een onrustige mind hebben. Geld bepaald, of het nu willen of niet, een deel van ons leven. Zonder kunnen we niet en teveel hebben we niet snel.

Nachtrust

Ik heb alles geprobeerd en niks werkt is een kreet die veel mensen zeggen of beweren. Maar is dit ook zo? Veel voorkomende remedies die mensen zoeken zijn yoga, midfullness, thee, een nieuw kussen, eerder naar bed, slaapmuziek en ga zo maar door.

Het ene verhaal is het andere niet, maar slapeloosheid is een vaker voorkomend probleem dat je zou denken. De afbeelding hieronder laat zien hoeveel resultaten er alleen op dit woord naar boven kom op Google. Bijna 1 miljoen.

slapeloosheid in google

Een hele grote reden waarom jij nog steeds niet voldoende rust vindt en krijgt, wakker ligt, overdag moe bent, lustloos bent is omdat we geneigd zijn de symptomen te bestrijden en niet de oorzaak.

  • Ik slaap wel een uurtje langer
  • Ik haal het dit weekend wel in
  • Ik neem wel een tabletje tegen de hoofdpijn
  • Ik ga wel iets eerder naar bed

Allemaal symptoombestrijding, maar wat is de oorzaak? Slaapproblemen zijn ‘big business’ en bedrijven zijn er lang niet allemaal bij gebaat dat de echte oorzaken van slaapproblemen opgelost worden. Ze willen klanten! Het liefst voor het leven. Want dit is hun verdienmodel. Is jouw in een beddenwinkel wel eens gevraagd naar waar je slapeloosheid echt vandaan komt, dat je het bij jezelf moet zoeken, of moet je op 5 bedden gaan liggen om je houding te bekijken en krijg je een nieuw kussen?

Slecht slapen verbeteren

Slecht slapen heeft invloed op je mindset, je werkvermogen, je business of je werk bij je werkgever. Maar minder bekend zijn de gezondheidsrisico’s die aan (chronisch) slaaptekort kleven. Deze variëren van verhoogde kansen op een hoge bloeddruk, depressies en diabetes, tot aan het bespoedigen van alzheimer en kanker. Wat kunnen we rekening mee houden om onze slaap te verbeteren?

Slaap op vaste tijden: Ons lichaam past zich niet snel aan veranderingen aan. Ga daarom elke dag om dezelfde tijd naar bed en sta elke dag om dezelfde tijd op. Uitslapen in het weekend compenseert niet het slaaptekort dat je in de loop van de week hebt opgebouwd. Extreme veranderingen kunnen schadelijk zijn. Bijvoorbeeld werken in een ploegendienst kan tot gevolg hebben dat jij je niet fitter maar juist moeier gaat voelen.

Mijd fel blauw licht in de avond: De aanmaak van melatonine zodra het donker wordt, zorgt ervoor dat ons lichaam zich voorbereidt op de slaap. Fel licht, met name het licht van ledlampen, stopt die aanmaak en geeft zo aan het lichaam door dat het nog geen tijd is om te gaan slapen. Dim daarom de lichten in de loop van de avond en voorkom zoveel mogelijk vormen van licht zoals del tv, je laptop, je smartphone en tablet uit je slaapkamer

Beweeg overdag: Ga lekker naar buiten, wandel, fiets, sport. Zonlicht, en met name in de ochtend, is goed voor het reguleren van de dagelijkse slaappatronen. En regelmatige lichaamsbeweging leidt ertoe dat er extra adenosine wordt aangemaakt.

Van slecht slapen naar beter slapen

Utopie of waarheid? Perfect slapen lijkt zo gewoon. Je gaat naar bed, je doet je ogen dicht en verwacht dat je na 8 uur slaap uigerust wakker wordt. Waarom zijn we dan toch moe als we wakker worden of halverwege de dag? Dat kan gaan frustreren. Ontleer daarom om de symptomen aan te pakken en leer om door te dringen tot de kern.

De oplossing ligt bij jou

Om slaapproblemen echt op te lossen moet je de echte oorzaken in de kern aanpakken. Denk aan afrekenen met angst, spanning en malende gedachten, het aanmaken van de juiste hormonen op het juiste moment en het herstellen en versterken van natuurlijke schommelingen van jouw lichaamstemperatuur.

Veel slechte slapers beginnen niet of te laat met de voorbereiding op een goede nachtrust, denk aan lang op je telefoon kijken, tv kijken, veel eten vlak voordat je gaat slapen of nog teveel denken. Begin hier eerder mee en leer hoe je hier beter mee kunt omgaan.

Het klink misschien moeilijk of ver van je bed, maar niks is minder waar. Sterk nog het is heel logisch, alleen moet je er voor open staan en erkennen dat je verbetering wilt. Zo krijg je simpele technieken die je helpen in slaap te vallen, de echte waarheid over afvallen en slaapproblemen, hoe een veel voorkomend tekort aan mineralen goed slapen onmogelijk maakt, welke hardnekkige gewoontes wij hebben (denk aan geldzorgen of zorgen voor de toekomst) die ons overdag onnodig moe maken en nog veel meer.

Wat kun je verwachten?

  • Sneller in slaap vallen en minder lang wakker liggen van malende gedachtes
  • Uitgerust wakker worden waardoor je de snooze knop niet meer nodig hebt
  • Doorslapen tijdens de nacht wat erg belangrijk is voor alle fases die een goede slaap kent
  • Bij je werkgever of in je business betere resultaten leveren
  • Dagelijkse meer energie ervaren en hier een beter gevoel bij krijgen

Wat zou een goede slaap betekenen op jouw dagelijkse leven? Je komt energiek uit bed en je hebt zin in de dag. Je staat al op met een positieve mindset omdat je lichaam en geest zijn uitgerust. Het gevolg hiervan is dat je relax bent en gezonder gaat leven. Je wordt je meer bewust van je omgeving, van jezelf en wie je bent.

vrouw uitgeslapen

Waar je voorheen misschien moe en kortaf was, ben je nu juist behulpzaam of complimenteus. Een goede slaap betekent ook dat je denkvermogen omhoog gaat, dat je beter gaat plannen, betere beslissingen leert maken en dit is weer zichtbaar bij je werkgever of in je business. Zie goede slaap dan ook niet als een logisch gegeven, zie het als een blessing die jouw leven positief zal beïnvloeden.

”Ik heb vanaf dag 1 al veel aan je boek en alle informatie uit de emails gehad. Waar ik voorheen wel moe was rond 10h ’s avonds, maar pas rond 1h ’s nacht in slaap viel, slaap ik nu met een lekker gevoel als rond 11.30h ’s avonds. Ik sta dan rond 7h ’s sochtends op. Ik heb nog wel een wekker, maar zodra deze gaat, ben ik ook wakker en voel ik me fit. Ik merk dat mijn biologisch ritme, waar ik me voorheen nooit van bewust was, meer gecontroleerd is nu. Gelukkig slaap ik overdag nooit, echter had ik altijd wel eem dut momentje. Echter door mijn dag op advies goed in te delen, heb ik geen dut momentjes meer, maar eerder relax momenten waarvan ik nu extra bewust bent.”

beter slapen

Leer om jouw slaappatronen optimaal te verbeteren voor maximale vitaliteit en productiviteit.

Leer meer slapen

Gerelateerde berichten

Leon
Ben jij net als ik fan van online ondernemen & online geld verdienen, wil je er graag meer over leren of ben je al bezig, maar wil je graag een nieuwe inkomstenbron opbouwen? Op dit blog vertel ik je alles over de mogelijkheden van online geld verdienen en hoe jij financiële onafhankelijk kan creëren! Ik ben Leon, online ondernemer en via geldisgoed.nl neem ik je mee in een wereld die mijn wereld zeer positief heeft veranderd. Benieuwd naar meer? Laat een reactie voor me achter of kijk even rond!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om je de best mogelijke browse-ervaring te geven. Als je deze website blijft gebruiken zonder je cookie-instellingen te wijzigen of als je hieronder op "Accepteren" klikt, stemt je hiermee in.

Sluiten